Kolding Netavis

Nu skal folkeskolerne løftes

Elo Christoffersen
Karina Lorentzen (SF). Foto: BlumePress (Arkivfoto)

Læserbrev af Karina Lorentzen (SF), Kolding/folketingsmedlem.

Det har været vigtigt for SF, at en ny regering løfter folkeskolen.

Efter mange år, hvor skolerne har været presset af mistrivsel, uro og for få ressourcer til at løse problemerne, investerer vi nu igen i folkeskolen, så flere børn får den støtte og de fællesskaber, de har brug for. Det kommer børnene i Sydjylland til at mærke.

Stort set alle kommuner i Sydjylland ligger under landsgennemsnittet for, hvor mange elever der består folkeskolens afgangseksamen. I Fredericia gælder det mere end 17 procent af eleverne, og i Vejen er det over 15 procent, som ikke består dansk og matematik.

Bag tallene gemmer der sig børn, som ofte vokser op i familier med økonomiske eller sociale udfordringer. De fleste af børnene har hverken diagnoser eller behov for specialundervisning, men familiens situation kan alligevel sætte sig spor i både trivsel og faglighed i skolen. Det kræver skoler med stærke fællesskaber, voksne med tid til børnene og mulighed for at hjælpe tidligt for at alle børn får samme mulighed for at lykkes.

For folkeskolen er noget af det vigtigste vi har. Det er her, børn lærer at indgå i fællesskaber med andre mennesker og møder børn med andre livsvilkår end deres egne. Det er også her, de får troen på deres egne muligheder og på, at de kan skabe en god fremtid for sig selv.

Derfor betyder det meget, at den nye regering både prioriterer ekstra hjælp til de skoler, hvor udfordringerne er størst, og samtidig løfter folkeskolen bredt, så den igen bliver det naturlige førstevalg for familier i hele Sydjylland.

Registration Form

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og modtog nyheder direkte i din indbakke.

Tagget med:
Del denne artikel