Kolding Netavis

Nu åbnes et ekstra spor på motorvejen

Elo Christoffersen
Kø på motorvejen. Foto: presse-fotos.dk (Arkivfoto)

Nyt motorvejsspor mod syd skal lette trængslen ved Kolding allerede fra i morgen tidlig.

Nu åbnes et ekstra spor på motorvejen: Tirsdag morgen åbner Vejdirektoratet et ekstra spor i sydgående retning på E45/E20 ved Kolding. Det nye spor øger kapaciteten på den trafikerede strækning, hvor E45 og E20 mødes, og forventes at give et bedre trafikflow samt kortere rejsetider – selvom der fortsat kan forekomme perioder med kø.

Belastet motorvej med stor trafik

Strækningen ved Kolding er en af landets mest trafikerede, med et stort trafikpres og en høj andel af lastbiler. De mange biler, kombineret med få alternative ruter, medfører ofte trængsel. Under den igangværende udbygning er kapaciteten midlertidigt reduceret, hvilket har forstærket problemerne med kø.

Nyt ekstra spor øger kapaciteten

For at forbedre forholdene har Vejdirektoratet foretaget flere ændringer, og det nye ekstra spor i sydgående retning er en af de største. Midterrabatten er inddraget for at skabe plads til tre spor, hvor der tidligere var to, hvilket skal give en mere stabil afvikling af trafikken.

-Vi har inddraget mere af midterrabatten for at øge kapaciteten der, hvor presset er størst. Det vil give mere plads og en mere jævn trafikafvikling, fortæller projektchef Mette Vikjær fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Åbningen har været udsat indtil arbejdet med afvandingsledninger er færdiggjort.

Yderligere tiltag for bedre trafikafvikling

Ud over ekstra sporet mod syd er følgende tiltag implementeret for at optimere trafikken:

  • Lastbiler må nu køre i det yderste spor mod syd
  • Ny, tydeligere skiltning for at lette orienteringen
  • Et ekstra spor ved tilkørslen fra Esbjergmotorvejen mod nord
  • Bedre udnyttelse af eksisterende spor til mere jævn trafikafvikling

Disse tiltag skal sammen skabe et forbedret flow og mindske forsinkelserne.

Fortsat kø og trafikråd til bilisterne

Selvom tiltagene forventes at lette trafikken, kan køer ikke undgås helt. Vejdirektoratet opfordrer derfor trafikanterne til at vise hensyn og følge flere gode råd:

  • Bliv på motorvejen – de lokale veje er ikke egnede til den tunge trafik
  • Hold afstand og undgå at skifte vognbane unødigt
  • Bliv i din vognbane frem til flettepunktet
  • Følg trafikinformationer nøje
  • Sænk farten, hold fokus og giv altid plads til udrykningskøretøjer ved uheld

Hvis et mindre sammenstød sker, anbefales det at flytte bilerne til nærmeste nødlomme eller rasteplads, inden informationer udveksles. Ved standsning på motorvejen skal havariblinket tændes, og 112 kontaktes.

Hvor motorvejsudvidelsen bevæger sig hen

Udvidelsen begyndte i marts 2026 i sydgående retning og forventes færdig sidst på året 2026. Herefter fortsættes arbejdet nordpå i begyndelsen af 2027. I perioden sommer 2026 til sommer 2027 vil midten af motorvejen også være under ombygning.

Vejdirektoratet regner med, at den fuldt udbyggede motorvej kan tages i brug ved udgangen af 2027. Efterfølgende skal slidlaget lægges i sommeren 2028 for at afslutte projektet.

Med disse initiativer arbejdes der målrettet på at løse de tilbagevendende trafikudfordringer omkring Kolding og skabe en mere sikker og effektiv motorvej til glæde for både lokale og gennemkørende trafikanter.

Fakta om projektet

  • Strækning: Cirka 7 kilometer motorvej ved Kolding (E45/E20)
  • Udbygning: Et ekstra spor i hver retning (fra 4/6 spor til 6/8 spor)
  • Formål: Mindre trængsel, øget trafiksikkerhed og en mere robust motorvej
  • Støjskærm: 1.600 meter ny støjskærm og flytning af 1.300 m eksisterende støjskærm
  • Trafik: Cirka 86.000 biler dagligt – stigende til op mod 100.000 biler i 2030
  • Anlægsudgift: cirka 847 mio. kr.
  • Samfundsøkonomi: Forventet gevinst på cirka 2,2 mia. kr. over 50 år
  • Registration Form

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    og modtog nyheder direkte i din indbakke.

    Tagget med:
    Del denne artikel