Der var en overvældende interesse ved indvielsen af Koldings store pumpesluse.
Flere tusinde borgere deltog i indvielse af pumpesluse: Lørdag trodsede flere tusinde borgere solen og varmen for at deltage i indvielsen af Danmarks største pumpesluse ved Kolding Å. Kolding Kommune og BlueKolding havde inviteret til en stor folkefest, hvor både børn og voksne kunne opleve det nye klimaprojekt på tæt hold.
Natur- og dyrevelfærdsminister Christian Rabjerg Madsen (S) og borgmester Jakob Ville (V) stod for den officielle åbning, inden gæsterne fik mulighed for at se pumpeslusen og de fire imponerende Arkimedesskruer i aktion.
Dagen bød på mange aktiviteter, blandt andet det populære fiskevæddeløb, foredrag om klimaforandringer med meteorolog Jesper Theilgaard samt gode forfriskninger som sluseis, kolde øl og frisklavede fiskeburgere.
Pumpeslusen er en vigtig del af Kolding Å-projektet, der skal beskytte Kolding mod stormfloder, stigende vandstande og kraftige regnskyl i fremtiden. Sammen med højvandsmuren, hævede åbrinker og kommende projekter i oplandet vil anlægget sikre byens modstandsdygtighed over for klimaudfordringerne.
Indvielsen markerede både en milepæl i Koldings klimatilpasning og blev en festlig dag, hvor tusindvis af borgere kunne lære mere om, hvordan byen rustes til fremtidens vejr og klima.





