Kolding Netavis

Syddanskerne ser sig selv som landets mindst bæredygtige

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen
PR-foto.

Der er ikke stor tiltro til hverken egne bæredygtige handlinger eller naboens i Region Syddanmark. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse.

Bæredygtighed står højt på samfundsagendaen, og vi har efterhånden lært, at vi skal sortere vores affald og genanvende emballage. Men hvor bæredygtig betragter den enkelte dansker egentlig sig selv? Ifølge en ny undersøgelse varierer danskernes syn på egen bæredygtighed kraftigt fra region til region, og i Syddanmark er man mest kritisk over egen indsats – kun hver sjette borger mener, de handler bæredygtigt i hverdagen.

Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet YouGov blandt mere end 1.000 danskere på vegne af kaffebrandet Nespresso, der har sat sig for at undersøge danskernes grønne vaner og forhold til bæredygtigt forbrug.

– Vi lavede denne undersøgelse for netop at blive klogere på danskernes opfattelse af bæredygtighed og ikke mindst, hvordan vi handler på bæredygtighed i hverdagen. Jeg glædes ved at tre ud af fire svarer, at de ser sig selv som forbrugere, der i en eller anden grad agerer bæredygtigt. Det er særligt relevant for os, da vi driver vores eget genanvendelsessystem og dermed er dybt afhængige af aktive og bevidste forbrugere, siger Gitte Sarlvit, nordisk chef for Nespressos PR og brand, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser samtidig, at danskerne generelt giver sig selv et klap på den bæredygtige skulder, hvor 21% i høj eller meget høj grad ser sig selv som bæredygtige forbrugere. Men det ser anderledes ud, når der spørges til deres syn på andres grønne handlinger. Kun hver syvende dansker mener, at deres nærmeste venner, familie og naboer agerer bæredygtigt i hverdagen.

Syddanskerne føler sig mere bæredygtige end naboen

Kigger man på tallene fordelt på regioner, er der stor forskel på, hvor i landet danskerne opfatter sig selv som bæredygtige forbrugere. Syddanmark er den region i Danmark, der ser dig selv som mindst bæredygtige. Kun 16% svarer, at de i høj eller meget høj grad ser sig selv som værende forbrugere, der agerer og handler bæredygtigt. Og der er endnu mindre tiltro til venner og familie. Her svarer kun 11%, at de i høj eller meget høj grad ser deres nærmeste omgangskreds som bæredygtige forbrugere.

Hos Nespresso mærker de også forskellen i, hvor ”grønne” hver landsdel er.

– Vi ser også regionale udsving på genanvendelsesgraden af brugte kaffekapsler, hvor fx københavnerne ligger en smule over landsgennemsnittet. Heldigvis ser vi en kontinuerlig stigning i mængden af kaffekapsler, der afleveres til genanvendelse hos os, slutter Gitte Sarlvit fra Nespresso.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *