Engineering Day bliver en anderledes skoledag for 45.000 elever over hele Danmark, herunder eleverne pรฅ Bakkeskolen i Kolding.
I stedet for den normale undervisning er klasserne omdannet til laboratorier, hvor de 10-13 รฅrige elever skal bruge hydraulik til at konstruere den optimale arbejdsstilling, nรฅr de sidder ned i timer af gangen.
Udfordring med dรฅrlige arbejdsstillinger
Undersรธgelser viser, at danske bรธrn og unge tilbringer omkring 11 timer om dagen siddende, hvilket kan vรฆre belastende for ryggen, lรฆnden og nakken, isรฆr hvis man sidder i en forkert stilling.
Elever skaber prototyper til forbedret siddestilling
Eleverne pรฅ 4.-6. รฅrgang pรฅ Bakkeskolen i Kolding har fรฅet til opgave at designe og konstruere en mekanisk model, der kan hjรฆlpe dem med en bedre arbejdsstilling i klassen. Denne opgave er en del af Engineering Day, der finder sted pรฅ hver tredje skole i Danmark fra 4.-8. november.
Fokus pรฅ motivation og interesse for naturfag
Projektlederen for Engineering Day, Nina Ahnstrรธm, pointerer, at arbejdet med engineering kan รธge elevernes motivation og interesse for naturfag betydeligt. Ved at engagere dem i at lรธse relevante problemstillinger, hjรฆlper det med at forbedre deres trivsel og forstรฅelse for, hvorfor de lรฆrer det, de gรธr.
Samarbejde om at skabe innovative lรธsninger
Eleverne bliver introduceret til teknologiens verden gennem hands-on aktiviteter, hvor de skal konstruere mekaniske prototyper ved brug af enkle materialer som plastsprรธjter, tape og pap. Processen med at designe og udvikle prototyper er i fokus, da den sikrer, at eleverne udvikler fรฆrdigheder inden for naturfag, samarbejde og problemlรธsning.
Eksperimentering med hydraulik og innovation
Eleverne bliver introduceret til hydraulik og skal skabe prototyper, som kan tilpasses individuelle behov igennem en skoledag. Dette kan eksempelvis vรฆre et justerbart sรฆde, en fodstรธtte eller et bordstativ, alt sammen med det formรฅl at forbedre arbejdsstillingen i klassen.
Innovative ideer og inddragelse af engineering-metoden
Eleverne opfordres til at eksperimentere, fejle og lรฆre undervejs i processen med at udvikle deres prototyper. Gennem brugen af engineering-metoden tilegner de sig ny viden og opbygger fรฆrdigheder, der er relevante for naturfagene.
Fokus pรฅ trivsel og engagement gennem praktisk lรฆring
Engineering Day er en mulighed for eleverne at opleve, hvordan de med simple redskaber og deres kreativitet kan skabe innovative lรธsninger pรฅ konkrete udfordringer. Dette skaber ikke kun bedre arbejdsstillinger, men ogsรฅ รธger elevernes tro pรฅ deres evner og engagement i lรฆringen.
Mens eleverne pรฅ i 4.-6. klasse forebygger dรฅrlige rygge, skal de yngste elever i 1.-3. klasse udvikle et fugleskrรฆmsel, der kan holde fuglene vรฆk med lyd og bevรฆgelse. 7.-10. klasserne skal udvikle en robot med fremdrift uden brug af hjul.
Bag den landsdรฆkkende event stรฅr den teknologiske alliance, Engineer the Future, der bestรฅr af ca. 50 virksomheder, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Engineer the Future arbejder for at skabe plads til alle bรธrn og unge i teknologi og science.