En ny lovgivning træder i kraft den 1. juli, hvilket vil have betydelig indvirkning på nye bilisters kørsel.
Ændringen indebærer en skærpet promillegrænse på 0,2 for nye bilister med kategori B kørekort i de første tre år, herunder også dem, der har erhvervet kørekortet inden lovens ikrafttræden.
-Nultolerance for alkohol gælder i de første tre år efter kørekortets erhvervelse uanset alder, således at én genstand er én for meget. Dermed er der en ting mindre at forholde sig til som nystartet bilist, fortæller transportminister Thomas Danielsen (V) i en pressemeddelelse.
Ny kampagne
Rådet for Sikker Trafik iværksætter en ny kampagne for at oplyse de nye bilister om disse regelændringer:
-Alkohol og trafik udgør en farlig kombination – især når man er ny i trafikken og mangler erfaring og rutine. Det er derfor positivt, at nye bilister nu mødes med nærmest nultolerance overfor alkohol. Dette kan bidrage til at forebygge ulykker og sikre, at nye bilister hurtigt udvikler sunde trafikvaner vedrørende alkohol, siger administrerende direktør hos Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt.
Med den nye lovgivning er det derfor påkrævet, at nye bilister afstår fra alkohol, hvis de skal køre bil, da det nu bliver ulovligt at have indtaget blot én genstand og sætte sig bag rattet.

