Læserbrev af Freddy Christensen (V), Vamdrup/byrådsmedlem.
Byrådets behandling af højlageret ved Kolding Nord den 16. juni giver anledning til bekymring.
For fire år siden traf et bredt flertal en beslutning om, at Kolding Nord skulle være området, hvor denne type erhvervsudvikling kunne finde sted. Virksomheder og investorer har siden arbejdet ud fra den politiske beslutning. Derfor sender det et meget uheldigt signal, når partier, der dengang stod i spidsen for kommunen med både borgmester- og viceborgmesterposten, nu vælger at stemme imod projektet.
Det handler ikke kun om ét højlager. Det handler om, hvorvidt virksomheder og investorer kan have tillid til, at Kolding Kommune står ved de beslutninger, vi træffer.
Jeg har stor forståelse for de borgere i Alminde, der bor nord for området, og som bliver naboer til projektet. Det er helt naturligt, at de har bekymringer, og derfor er det også vores ansvar som byråd at sikre, at der tages størst muligt hensyn til dem. Krav om beplantning, afskærmning, trafikafvikling, støj og den visuelle påvirkning skal være en naturlig del af projektet. Udvikling og hensynet til de mennesker, der bor i området, skal gå hånd i hånd.
Alt for ofte er vi verdensmestre i tilløb, når det gælder udvikling. Vi bruger år på planlægning, dialog og politiske beslutninger, men når målstregen er nået, opstår tvivlen. Det er ikke den måde, vi skaber vækst og arbejdspladser på.
Vi har brug for at sende et klart signal til virksomheder, investorer og udviklere: Når Kolding Kommune har truffet en beslutning, og alle krav i lovgivningen er opfyldt, så kan man stole på os.
Kolding konkurrerer med mange andre kommuner om investeringer, arbejdspladser og vækst. Vi ligger ikke, hvor vi bør, når det gælder erhvervsvenlighed. Min ambition er, at Kolding kommer i top 10 blandt Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner. Det kræver, at vi som byråd står sammen om de langsigtede beslutninger og giver virksomhederne stabile rammevilkår.
Politik må aldrig blive et spørgsmål om at markere sig selv. Det skal handle om Koldings udvikling.
Virksomheder investerer ikke kun i jord og bygninger – de investerer også i tillid. Den tillid må vi som byråd aldrig sætte over styr.

