Kolding Netavis

Hver tredje bilist har været ved at påkøre en cyklist i efterårsmørket

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen
De mørke morgener og eftermiddage fører til farlige situationer i trafikken. Pressefoto.

Både cyklister og fodgængere er udsatte på denne tid af året, hvor flere end tre ud af fire bilister fortæller, at de i vintermørket har svært ved at se dem i trafikken. Samtidig erkender hver tredje bilist, at de overset en cyklist, så der var ved at ske en ulykke.

Efteråret har for alvor meldt sin ankomst i Danmark, og det medfører ikke kun kulde og kolde dage.

De mørke morgener og eftermiddage fører nemlig også til farlige situationer i trafikken, hvor især bilister er i fare for at påkøre de mange ‘bløde trafikanter’, der bevæger sig rundt særligt i myldretiden.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.

Her svarer flere end tre ud af fire, at de har svært ved at se cyklister i mørket, ligesom flere end halvdelen af de adspurgte bilister siger, at de kan have svært ved at se fodgængere.

Og de store problemer med at orientere sig og se sine medtrafikanter i mørket stiller store krav til alle, der bevæger sig i trafikken i denne tid.

-Vores reaktionstid i mørket er kortere, end den er ved højlys dag, og hvis man som bilist derudover synes, at det er svært at se de ‘bløde trafikanter’, så er alle forudsætningerne for en trafikulykke til stede. Derfor er det også vigtigt at alle der færdes i trafikken bruger ekstra tid på at orientere sig, når mørket falder på, fortæller Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige, i en pressemeddelelse.

I undersøgelsen kommer alvoren ved den manglende sigtbarhed i mørket også frem i lyset. Knap 35 procent af de adspurgte bilister svarer nemlig, at de har været ved at ende i farlige situationer med cyklister i mørket.

Men ifølge Henrik Sagild kan en hel del af de potentielt farlige situationer undgås, hvis både cyklister og bilister tager sig nogle forholdsregler.

-Vi ved, at langt de fleste uheld sker i lyskryds, og derfor er det ekstra vigtigt, at begge parter er ekstra opmærksomme lige netop i de situationer. Og samtidig gælder det for cyklister om at gøre sig selv så synlige så muligt, for udover at være forebyggende for ulykker og med til at redde liv, så er både lys og reflekser på cyklen faktisk lovpligtige, når det er mørkt, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel