De unge fravælger konfirmationen. Men i Kolding Kommune holdes traditionen i live, viser en ny undersøgelse.
Mange unge i Kolding Kommune vælger at blive konfirmeret: 77 % af de unge i Kolding Kommune valgte at blive konfirmeret i 2025, hvilket placerer kommunen blandt landets mest konfirmerende og markant over landsgennemsnittet på 64 %. Det viser en ny kortlægning fra Lavendla.
I en tid, hvor konfirmationsritualet falder i popularitet, især i større byer, fremstår Kolding som en undtagelse, hvor traditionen stadig vægtes højt. I 2025 blev 903 unge i kommunen konfirmeret, svarende til 77 %.
Flest fravalg i storbyerne
Kortlægningen viser, at fravalget især sker i storbyområder, mens landkommunerne, herunder Kolding, stadig har høje konfirmationsrater. Ifølge Henriette Rendbæk, grundlægger af Lavendla i Danmark, skyldes dette blandt andet forskelle i kulturen og graden af individualisering:
-I storbyerne fylder kirkelige traditioner mindre, samtidig med at de unge i højere grad træffer individuelle valg. I landkommunerne som Kolding er konfirmationen stadig en vigtig fælles begivenhed, fortæller Henriette Rendbæk i en pressemeddelelse.
På landsplan ligger Jylland og Fyn generelt højt med konfirmationsrater op til 87 %, mens storbyområder som København og omegn ligger betydeligt lavere med rates ned til 24 %. En bemærkelsesværdig undtagelse er Nordsjælland, hvor flere kommuner ligger omkring 70 %, tæt på Jyllands niveauer.
Selvom færre unge vælger den kirkelige konfirmation, ændrer behovet for fællesskab og markering af overgangen til voksenlivet sig:
-Flere unge vælger i dag alternative fejringer som rejser, store oplevelser eller nonfirmationer, hvor festen og fællesskabet er i centrum uden den religiøse ramme, forklarer Henriette Rendbæk.
I Kolding Kommune holder man dog fast i traditionen, og konfirmationerne fortsætter med at være en vigtig del af mange unges opvækst og sociale liv.
