Læserbrev af Carl Andersen (LA), folketingskandidat.
Kolding er hjemsted for den største fri- og privatskole i Syd- og Sønderjylland – nemlig Kolding Realskole med over 800 elever. På landsplan går hver femte elev på en anden skole end folkeskolen, og andelen er endnu større her i vores landsdel.
Der kan være mange gode grunde til at vælge en anden skole end folkeskolen. Det kan være ønsket om en anderledes pædagogisk profil, et særligt dannelsesmæssigt fokus eller en bedre beliggenhed. Andre gange er det lokalsamfundet selv, der med stort initiativ og virkelyst driver en lukket kommunal skole videre.
En af mine klare mærkesager er at styrke vores grundskoler. Det betyder for mig flere ressourcer, mere decentral styring og bedre værktøjer til lærerne. Derfor vil jeg også styrke det frie skolevalg ved at hæve koblingsprocenten til 80 procent fra de nuværende 76 procent. Dermed får langt flere forældre – uanset økonomisk baggrund – mulighed for at vælge det skoletilbud, der passer bedst til deres børn.
Desværre er der langt fra enighed om dette på Christiansborg. Særligt Socialdemokratiet har flere gange vist, at de ikke er begejstrede for vores fri- og privatskoler. De har fremsat forslag om at reducere koblingsprocenten og ønsker stadig flere krav og begrænsninger på skolernes drift og virke.
Stem derfor for det frie skolevalg på tirsdag. Stem personligt på mig, Carl Andersen.
