Læserbrev af Iben Lehmann Rasmussen (SF), Kolding/byrådsmedlem.
Uden arbejdspladser – ingen velfærd. Uden stærke fællesskaber – ingen arbejdspladser.
Kolding skal være Syddanmarks stærkeste erhvervskommune. Men vi står med en reel udfordring: Flere virksomheder frygter at løbe tør for kvalificeret arbejdskraft.
Den udfordring løses ikke med hurtige løsninger. Den løses ved at investere i mennesker. Arbejdskraft opstår ikke af sig selv – den skabes i de fællesskaber, vi prioriterer.
Skal vi tiltrække virksomheder, skal vi først tiltrække mennesker. Det handler om hele livsforløbet – fra vugge til krukke.
- Om gode daginstitutioner og skoler.
- Om stærke uddannelsesmiljøer – også de tekniske og erhvervsrettede.
- Om kultur, natur og lokalsamfund, hvor man har lyst til at bosætte sig og blive.
- Om tæt og forpligtende samarbejde mellem kommune, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner.
Kolding skal være en by, man flytter til for at studere eller arbejde – og bliver i for at leve. Det er sådan, vi tager ansvar – for både erhvervslivet og fællesskabet. Vi lykkes kun, når vi tænker hele mennesket – og hele kommunen – med.
Det handler om mennesker. Og mennesker skal behandles ordentligt.

