Tre af byrådets partier – Venstre, Moderaterne og Dansk Folkeparti – har underskrevet en valgteknisk samarbejdsaftale forud for kommunalvalget i november.
Formålet er at sikre, at ingen stemmer fra de tre partier går tabt og samtidig lægge fundamentet for et konstruktivt samarbejde – både før og efter valget, skriver partierne i en pressemeddelelse.
De tre spidskandidater har i fællesskab underskrevet aftalen og markerede samarbejdet med et håndtryk foran rådhuset i Kolding.
Jakob Ville, borgmesterkandidat for Venstre og formand for Plan- og Teknikudvalget, siger:
-Jeg går til valg med et klart ønske om at samle. Det handler ikke om at ligne hinanden, men om at kunne finde hinanden – på tværs af forskelle – for Koldings skyld. Med denne aftale viser vi, at det er muligt at samarbejde ordentligt og ansvarligt fra første dag.
Morten Hell fra Moderaterne siger:
-Vi har altid stået for samarbejde frem for blokpolitik. Det her er ikke en politisk alliance – det er en teknisk aftale med en klar ambition om ordentlighed, gennemsigtighed og fremtidigt samarbejde på tværs. Det hilser jeg velkommen.
Søren Rasmussen, spidskandidat for Dansk Folkeparti, tilføjer:
-Når man kan tale sammen før et valg, er chancen også større for, at man kan arbejde sammen bagefter. Jeg er glad for, at vi som partier tager ansvar – også for det tekniske fundament i et demokratisk valg.
Aftalen er åben for tiltrædelse af andre partier, og de tre partier opfordrer øvrige kandidatlister til at tage del i det valgtekniske samarbejde.

