Kolding Netavis

Specialskole for autismebørn får natur i skolegården

Elo Christoffersen
Af Elo Christoffersen
Højbede er blevet det foretrukne valg, når skolerne ønsker at bringe naturen tættere på børnene. Foto: PR.

Ådalsskolen i Vamdrup rykker nu naturen ind i skolegården, så deres elever kan få mere natur i hverdagen.

Børn med autisme kan være svære at få med ud i naturen, fordi det ikke balancerer med behovet for struktur i hverdagen. Det får nu Ådalsskolen i Vamdrup, som er Kolding Kommunes Specialskole for børn med autisme, til at inddrage skolens atriumgårde til naturfagsundervisningen.

For skolens 105 elever er forudsigelighed og visuelt undervisningsmiljø med til at skabe en god skoledag og derfor bliver der nu anlagt natur i én af skolens små atriumgårde. Det gør, at eleverne kan opleve en lille bid af naturens vilde liv i trygge og forudsigelige rammer hver eneste dag.

– I Danmark er vi omgivet af natur med mange spændende arter. Men det kan virke uoverskueligt for mange af vores elever at tage i skoven. Derfor rykker vi naturen ind i skolegården, så eleverne kan opleve og erfare naturen i deres vante omgivelser, siger naturfagslærer på Ådalsskolen, Hans Christensen, i en pressemeddelelse.

Vilde bier i skolegården

Det er virksomheden Land Højbede, der har produceret de tre højbede, som nu indrammer det nye naturområde i atriumgården. Heri vil Hans Christensen bl.a. plante forskellige roser for at tiltrække vilde bier.

– Vores elever synes, det er langt sjovere at se en bi end at læse om dem. Samtidig opsætter vi insektbo, der er konstrueret til vilde bier. Vilde bier er med til at øge biodiversiteten, og det er bare en af de ting, eleverne skal lære, siger Hans Christensen og påpeger, at det nye naturområde også bliver et godt sted for eleverne at finde ro og fordybe sig uden voksne.

Haver hitter på skoler

Ådalsskolen er ikke alene om at finde nye måder at få naturen tættere på børnene. Hos Land Højbede oplever man en stærk stigende interesse og efterspørgsel fra skoler over hele landet – især på højbede.

– Vi oplever, at flere skoler vil gøre naturen til en del af børnenes hverdag, så det ikke kun bliver et særligt event. På Ådalsskolen er det for at vise biodiversitet. Andre skoler vil lære børnene om bæredygtighed, og at grøntsager og frugter ikke kun findes i køledisken i supermarkederne. Det giver børnene et ansvar i at passe og pleje afgrøder, og de får en sund forståelse af hele processen fra frø til spiring til høst, siger Søren Sohl, partner i Land Højbede.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *