Kolding Netavis

Ny selvstændig specialskole i Vonsild

Elo Christoffersen
Søren Rasmussen (DF). Privatfoto.

Læserbrev af Søren Rasmussen (DF), Kolding/medlem af Børne-, Skole- og Familieudvalget.

Et enigt Byråd, har vedtaget at Specialcenter Vonsild omdannes til en specialskole.
For Dansk Folkeparti er de selvstændige specialskoler en helt grundlæggende og vigtig del af folkeskoletilbuddet i Kolding kommune.

I 2024 havde et flertal i Byrådet fået den skøre ide at undersøge om, specialskolerne Ådalsskolen og Karen Blixen Skolen skulle ophøre med, at være selvstændige skoler. Det fik forældrene til, i stor stil, at protestere og det blev virkelig tydeligt, hvor meget det betød for dem, at deres børn og unge gik på en specialskole, hvor fokus alene er på disse børns specielle behov.

En specialskole har sine egen skolebestyrelse og egen ledelse med fokus og forstand på netop børnene med specielle behov, så de ikke alene er en lille del, af et stort puslespil med mange andre hensyn.

Forslaget blev efter hård kamp og mange protester omsider taget af bordet, i efteråret 2024.

Så sent som i november sidste år var der igen konflikt om specialskolerne, et flertal i Byrådet lagde endnu en gang op til besparelser. Heldigvis skulle der være valg, og besparelsen blev droppet.

Nu er vi glædeligvis kommet videre. I Dansk Folkeparti ønsker vi at beslutningen om en selvstændig specialskole i Vonsild, blive begyndelsen på en ny tid, hvor det blot er begyndelsen på et stærkt samarbejde i Byrådet, om at styrke og udvikle vore specialskolerne, ændre incitamentsmodellen og i det hele taget altid tage udgangspunkt i hvad der er bedst for den enkelte barn og aldrig i regneark, økonomi og smarte konsulenter.

Registration Form

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og modtog nyheder direkte i din indbakke.

Tagget med:
Del denne artikel