Læserbrev af Christian Ilcus (V), Cand.scient.pol, Piledamsvej 19, st., 6000 Kolding.
I regeringens turismestrategi indgår der fem initiativer og seks forretningsområder inden for turisme.
I Jylland er Region Syddanmark den region, hvor der er flest ansatte i turismeerhvervet, og regionen stod i 2016 for 31% af overnatningerne i Danmark kun overgået af CPH. Turismeindsatsen i Kolding er delegeret til Destination Trekantsområdet , hvilket kommunen betalte 2,6 millioner for i 2023 med fokus på børnefamilier, par uden børn, møde og konferencer.
Dette samarbejde følger ikke logikken i den nationale turisme-strategi, og der bliver ej heller evalueret på effekterne af praksis, så det kan være svært at blive klog på, hvor mange overnatninger og attraktioner fordelt på forretningsområder Kolding lægger billet ind på.
Vi bryster os af, at vi i kommunen har Koldinghus, Christiansfeld, Galleri Trapholt, Geografisk have og Skamlingsbanken, men ingen af disse er på VisitDenmarks attraktionsliste. Hvad besøgstallene er ved vi ikke. Endelig er der Oplev Kolding, et online site, der lægger vægt på bæredygtige fællesskaber og forskellige aktivitetsområder. Uddannelsen i turisme blev nedlagt på SDU i 2022.
Hvad er elementerne i en koldingensisk turismeudviklings-strategi ?
Kolding – Sydjyllands Hovedstad:
- Branding og Positionering:
-I Kolding er der Historie, Kultur og Natur. I Kolding mødes det gamle og det nye.
-Kolding er som et åbent vindue mod verden, hvor venskaber, kreativitet og muligheder skabes. - Markedsføring og Synlighed:
- Bæredygtighed og Ansvarlighed:
- Produktudvikling og Diversitet:
- Samarbejde og Partnerskaber:
o Involvering af lokale aktører, virksomheder og myndigheder.
o Styrkelse af netværk og samarbejde for at skabe synergi. - Dataindsamling og Analyse:
o Brug af data til at forstå turisternes adfærd og præferencer.
o Justering af strategien baseret på analyser og resultater.
Og dog skal turismestrategier være fleksible og tilpasses ændringer i markedet og samfundet over tid for at skabe erhvervsudvikling.