Læserbrev af Iben Lehmann Rasmussen (SF), Kolding/formand for børn-,Skole, og Familieudvalget.
For mig har sagen om Vonsild Specialcenter hele tiden handlet om børnene.
Børn, som har brug for ro, tydelighed og voksne, der forstår både deres udfordringer og deres styrker. Familier, som hver dag gør en ekstra indsats for at få hverdagen til at hænge sammen. Og medarbejdere, der hver dag løfter en krævende og vigtig opgave – og som skal have rammerne til at lykkes med den.
Derfor er jeg oprigtigt glad for, at Vonsild Specialcenter nu bliver til en selvstændig specialskole. Og jeg er også stolt af, at både et enigt udvalg og et enigt byråd står bag beslutningen.
Politiske processer kan udefra nogle gange komme til at ligne usikkerhed, tøven eller manglende retning. Men grundighed er ikke slingrekurs. Inddragelse er ikke forhaling. Og ordentlighed er ikke til forhandling.
Derfor har vi insisteret på, at de involverede blev hørt, inddraget og taget alvorligt. Det er sådan, gode beslutninger bliver til – især når de handler om børn med komplekse behov.
Retningen har hele tiden været klar: Børnene skal have det skoletilbud, de har brug for.
En selvstændig specialskole er det rigtige næste skridt, fordi det skaber bedre rammer for børnenes trivsel på sigt. Det styrker den specialpædagogiske faglighed, gør det lettere at tiltrække de rette kompetencer og giver skolen en tydeligere profil.
Med en selvstændig specialskole får vi en tydeligere faglig retning, en ledelse tættere på hverdagen og bedre rammer for både børn og medarbejdere.
Kvalitet opstår ikke af sig selv. Den skabes, når mennesker får de rigtige rammer til at lykkes. Det handler om børn. Det handler om familier. Det handler om mennesker – og mennesker skal behandles ordentligt.
