Selvom det er populรฆrt at cykle, er cyklister ikke altid lige populรฆre blandt andre trafikanter, der ofte oplever de tohjulede, som de farligste i trafikken. Og nu viser en ny undersรธgelse, hvilke regler, danske cyklister oftest bryder.
Der har vรฆret solid cykelfeber i Danmark denne sommer, men det er ikke kun de professionelle ryttere, der kรฆmpede hรฅrdt for at komme hurtigt frem. Det samme gรธr sig gรฆldende for mange helt almindelige danskere, nรฅr de sรฆtter sig op pรฅ cyklen og bevรฆger sig ud i trafikken.
Men i forsรธget pรฅ at komme hurtigt frem vรฆlger tusindvis af danske cyklister at se stort pรฅ fรฆrdselsloven, der bรฅde skal sikre dem selv og deres medtrafikanters sikkerhed. Det viser en ny undersรธgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gjensidige.
Her erkender nรฆsten syv ud af ti danskere, at de bryder loven, nรฅr de cykler, og samtidig udpeger de reglerne, de oftest ser stort pรฅ, nรฅr de bevรฆger sig rundt i trafikken.
Og mรฅske ikke sรฅ overraskende er det isรฆr fodgรฆngere, der bliver presset af cyklister i det offentlige rum.
I undersรธgelsen erkender godt hver tredje af de adspurgte, at de har kรธrt pรฅ fortovet og drejet til hรธjre for rรธdt lys, mens hver fjerde har cyklet i fodgรฆngerfeltet ved lyskryds.
Men selvom de fleste danskere formentlig finder de lovovertrรฆdelser som vรฆrende helt nede i pรฅ bagatel-niveau, sรฅ kan de godt vรฆre til stor gene for fodgรฆngere, der er de โblรธdesteโ trafikanter, og derfor bรธr man tรฆnke sig om, lyder det fra Henrik Sagild, der er direktรธr for Skade i Gjensidige.
-I alle tre tilfรฆlde er der tale om, at man bevรฆger sig ind i omrรฅder, som fodgรฆngere har ret til at fรธle sig sikre og trygge i. Og selv hvis det ikke fรธrer til pรฅkรธrsel af fodgรฆngere, er det alligevel med til at skabe usikkerhed, og man bรธr som cyklist holde sig fra fortovet og vejbanen, selvom det kan virke fristende at tage en smutvej. fortรฆller Henrik Sagild i en pressemeddelelse.
Pรฅ de efterfรธlgende pladser over de mest udbredte lovovertrรฆdelser blandt cyklister finder vi kรธrsel overfor gult, selvom der er tid til at stoppe, kรธrsel mod fรฆrdselsretningen og brug af hรฅndholdt mobil til at tjekke sociale medier og sende sms’er.
De har alle tilfรฆlles, at det er omkring hver sjette cyklist, der er erkender at bryde de regler, og her peger Henrik Sagild pรฅ, at de ogsรฅ har det tilfรฆlles, at de kan skabe enormt farlige situationer i trafikken.
-Her er der i hรธjere grad tale om, at cyklister udsรฆtter sig selv for en vรฆsentlig risiko for at ende i et uheld med en bilist, og det kan altsรฅ have nogle meget ubehagelige konsekvenser, hvis det gรฅr galt, siger Henrik Sagild.