Læserbrev af Christina Kokkendoff (LA), byrådskandidat, Fjordbrynet 4, st. 1, 6000 Kolding.
Undersøgelser fra både Rockwool Fonden og Cepos dokumenterer en klar sammenhæng mellem lærerfravær og elevers faglige resultater. Hver ekstra dags fravær pr. lærer får en skole til at falde 0,2 procentpoint i forhold til andre skoler i de nationale test i dansk og matematik i 6. og 8. klasse. Det lyder måske teknisk, men konsekvensen er meget konkret: Eleverne lærer mindre – og det kan mærkes hele livet.
I Kolding Kommune var sygefraværet blandt folkeskolelærere i 2024 i gennemsnit 13,9 dage, mens landsgennemsnittet var 12,7 dage.
De 13,9 dage svarer til over 6 % af arbejdstiden og ligger langt over gennemsnittet for offentligt ansatte – og endnu højere end på privatskoler. Det er ikke bare statistik. Det er børn, der mister vigtige timer med deres faste lærer. Når faste lærere er væk, taber eleverne både undervisning, struktur og tryghed. Det kan mærkes.
Noget tyder på, at god ledelse kan gøre en stor forskel. Der, hvor skoleledelsen er synlig, engageret og har klare forventninger, er fraværet lavere. Omvendt ses det, at fraværet stiger – især op til ferie og helligdage – når ledelsen er fraværende eller svag.
Vi kan ikke løse problemet med moralske løftede pegefingre. Men vi kan styrke ledelsen, kulturen og arbejdsglæden på vores skoler. Vi skylder vores børn, at der er voksne til stede – både fysisk og mentalt – hver dag.
Vi skal tage ansvar nu, for lærerfravær koster ikke kun i dag – det koster i hele børns fremtid.