Kolding Netavis

Her er de nye regler, takster og afgifter for bilister i 2025

Elo Christoffersen
Modelfoto/ID 48383963 ยฉ Lightpoet | Dreamstime.com

Hรธjere brรฆndstofafgift, et nyt blink i trafikken og byzoner kun for elbiler. Det er blot nogle af de nye ting, der venter eller kan vente bilisterne i det nye รฅr. FDM har samlet et overblik over de nye regler og afgifter for 2025.

Det nye รฅr byder vanen tro pรฅ forandringer for danske bilister. Nogle รฆndringer er allerede trรฅdt i kraft fra 1. januar, mens andre fรธrst vil blive indfรธrt i lรธbet af รฅret. ร†ndringerne dรฆkker bl.a. over nye regler for dรฆk i vinterfรธre, zoner i byer uden adgang for benzin- og dieselbiler og 17-รฅrige, som nu mรฅ kรธre uden ledsager.

Det viser FDMs gennemgang af de nye regler og afgifter for det kommende รฅr:

  • Nulemissionszoner nu tilladt i alle danske byer
  • Nyt grรธnt opmรฆrksomhedsblink i trafikken
  • Krav om vinteregnede dรฆk
  • Hรธjere afgifter pรฅ benzin og diesel
  • Billigere at betale med kort og kontant pรฅ Storebรฆltsbroen
  • 17-รฅrige mรฅ kรธre uden ledsager
  • 3-รฅrs-regel om fornyelse af kรธrekort fjernes

Dyrere brรฆndstof

Mest mรฆrkbart er, at det er blevet lidt dyrere at tanke bilen. Helt som i 2024 har brรฆndstofafgiften nemlig allerede taget et hop. I รฅr med 4 procent eller hvad der svarer til 23 รธre pr. liter benzin. Kรธrer man 20.000 km รฅrligt svarer det til en merudgift pรฅ 293 kr. i 2025.

Mere komplekst er regnestykket for dieselbilister, der bliver ramt hele tre gange. I FDMs beregninger ser de frem til en samlet afgiftsstigning pรฅ 1,05 kr. pr. liter. Dog nedsรฆttes udligningsafgiften samtidigt for at kompensere for 65 รธre af stigningen.

Nul-emissionszoner

2025 er ogsรฅ รฅret, hvor kommuner nu har mulighed for at indfรธre afgrรฆnsede sรฅkaldt nul-emissionszoner, hvor der kun mรฅ kรธre el- og brintbiler. FDM mener, at det er en dรฅrlig idรฉ med forbudszonerne, da ni ud af ti personbiler endnu er benzin- eller dieselbiler.

-Vi ser med bekymring pรฅ de kommende nul-emissionszoner, som vil kunne lukke dele af byerne for et flertal af byernes egne borgere, nemlig dem som kรธrer i en benzin- eller dieselbil. Lรฆgger man dertil, at zonerne miljรธ- og klimamรฆssigt er ren symbolpolitik uden mรฆrkbare positive effekt, vil det nรฆppe skabe forstรฅelse for den grรธnne omstilling mรฅske snarere tvรฆrtimod, fortรฆller afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, i en pressemeddelelse.

Grรธnne blink

Af andre af รฅrets forventede nye regler er det grรธnne blink, som bilister fra 2025 vil kunne mรธde i trafikken. I fรธrste omgang som et forsรธg. Blinket er tรฆnkt som et sรฅkaldt opmรฆrksomhedsblink, der skal hjรฆlpe frivillige livreddere som hjertelรธbere hurtigere frem i trafikken. Regeringen vil ogsรฅ slรธjfe den sรฅkaldte ledsagerordning, sรฅ 17-รฅrige nu mรฅ kรธre alene i bilen. Dog kun mellem kl. 05.00-20.00. Baggrunden er et รธnske om at รธge mobiliteten for de unge.

Krav om vinteregnede dรฆk

Endelig ser det ud til, at der efter รฅrs diskussion nu bliver krav om sรฅkaldt vinteregnede dรฆk i vinterfรธre. Kravet vil ud over vinterdรฆk formentlig ogsรฅ tillade helรฅrsdรฆk, mens der vanker bรธdestraf, 1.000 kr. pr. dรฆk, for at kรธre pรฅ sommerdรฆk.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel