Kolding Netavis

Trods inflation: Danskerne vil dele slik ud, som de plejer

Elo Christoffersen
Foto: Pixabay.

Halloween har for alvor sat sig som en tradition i Danmark, og danskerne markerer isรฆr begivenheden med udendรธrsudsmykning, udklรฆdning, trick-or-treating og grรฆskarudskรฆring, viser en ny dansk Kantar Gallup-undersรธgelse foretaget for Fanta. Pรฅ trods af stigende fรธdevarepriser vil mere end totredjedele af danskerne dele slik ud i รฅr, prรฆcis som de plejer.

Efter halloween kom til Danmark i 1990โ€™erne, har fejringen sat sig som en fast tradition i Danmark den sidste dag i oktober. I fjor mรฅlte en YouGov-undersรธgelse foretaget for Fanta, at halloween nu har overhalet fastelavn som hรธjtid. 36 % af danskerne fejrer nemlig halloween, og hele 62 % af familier med bรธrn mellem 0-17 รฅr, fejrer den (u)hyggelige begivenhed.

I รฅr byder Fanta ind med en ny undersรธgelse fra Kantar Gallup, der viser, at det isรฆr er aktiviteter som at udskรฆre grรฆskar og pynte haven samt at klรฆde sig ud og gรฅ fra dรธr til dรธr, som danskerne har taget til sig.

Spรธrger man danskerne, om de overvejer at dele mindre slik ud i รฅr, lyder svaret fra hele 68 % af de adspurgte, som fejrer halloween, at de ikke vil dele mindre slik ud til trick-or-treaters, men vil dele ud, som de plejer.

-Vi er glade for at se, at halloween stadig skal fejres i de danske hjem, og at danskerne i store trรฆk vil gรธre prรฆcis, som de plejer. Det er ingen hemmelighed, at vi i Fanta-universet holder meget af halloween og alt det sjove, skรธre og til tider lidt uhyggelige, som fรธlger med. Det er en tid pรฅ รฅret, hvor man kan udfordre sine kreative evner og give sine medmennesker et godt gys. Det en hรธjtid, der binder os sammen og styrker fรฆllesskabet nรฅr bรธrn og unge gรฅr fra dรธr til dรธr og siger โ€™trick or treatโ€™. Det tรฆnker jeg, vi alle sammen kan have brug for โ€“ sรฆrligt i รฅr, siger Annette Spanggaard, public affairs, communications & CSR direktรธr hos Coca-Cola Danmark.

Nรฅr mรธrket falder pรฅ, lyser Fanta op

Fanta, der pรฅ verdensplan er kendt for hvert รฅr at markere halloween pรฅ isรฆr deres flasker gennem oktober, byder traditionen tro ind med en ny version i รฅr udklรฆdt med skrรฆmmende grรฆskaransigter. Samtidig har lรฆskedrikvirksomheden taget skridtet videre, og i Kรธbenhavn og Odense byder hvad der ellers synes som almindelige halloween-busser pรฅ en selvlysende overraskelse i oktober, nรฅr mรธrket falder pรฅ.

For spรธrger man Fanta, om deres bud pรฅ รฅrets halloween-trend, er svaret tydeligt: Glow in the dark.

-Hvert รฅr researcher vi pรฅ sjove halloween-trends, som vi kan tappe ind i og dele med befolkningen. I รฅr har vi vรฆret meget inspirerede af det her med at lyse op i mรธrket eller โ€™glow in the darkโ€™, sรฅ det har vรฆret pejlemรฆrket. Bor du i Kรธbenhavn eller Odense, hรฅber vi, vores busser giver et smil pรฅ lรฆben. I samarbejde med en dygtig makeup artist i Danmark har vi desuden fรฅet udviklet nogle skรธnne halloween-looks, der lyser op i mรธrket. Der er jo mange, der klรฆder sig ud, kan vi se, sรฅ mรฅske det kunne vรฆre en god inspiration til รฅrets halloweenudklรฆdning, siger Annette Spanggaard.

Kilder: Analyser fra YouGov 2021 og Kantar Gallup 2022 foretaget for Fanta.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel