Lรฆserbrev af Mette Voss, pรฆdagog, Borgergade 38, 6000 Kolding.
Kรฆre Hans Holmer, Filip Bekic Bladt, Merete Due Paarup, Iben Lehmann Rasmussen og Tobias Jรธrgensen.
Jeres lรฆserbrev vedr. indsatsen pรฅ skoleomrรฅdet, kan jeg sagtens fรธlge, men nรฅr bรฅde forskning og fagfolk gang pรฅ gang har synliggjort behovet pรฅ 0-6 รฅrs omrรฅdet og hvad den tidlige indsats kan gรธre, sรฅ forstรฅr jeg simpelthen ikke fokusset pรฅ bare skoleomrรฅdet uden at tรฆnke daginstitutionsomrรฅdet med.
Som kommune ved I godt den er gal.
Jeres egen bรธrnechef Merete Lund Westergaard udtalte pรฅ det seneste kickoffmรธde at tallene fra Kolding taler deres eget sprog.
Her fik vi en gennemgang af bรธrns trivsel, der fortalte at der bare indenfor 0-3 รฅrs alderen er markante forskelle i bรธrns sociale kompetencer, herunder empati, selvregulerering og samarbejde og hvert 4-5 barn nรฅr til skolen, uden de kompetencer de har brug for, for at vรฆre en del af fรฆlleskabet.
Forskning fortรฆller at de fรธrste 1000 dage er de vigtigste i et barn udvikling.
Hvordan I sรฅ bliver ved med at tro pรฅ, at en indsats pรฅ skoleomrรฅdet er det der skal til – ja, det kan man kun undre sig over.
Gode vuggestuer og bรธrnehaver spiller en helt afgรธrende rolle i forhold til bรธrns tidlige lรฆring og udvikling.
Forudsรฆtningen for dette arbejde, er et godt, trygt og stimulerende bรธrneliv med ordentlige normeringer og uddannet personale.
Sรฅ husk nu de mindste bรธrn og gรธr sรฅ det der skal til, sรฅ det kan fรธles og mรฆrkes, bรฅde blandt bรธrn og voksne og dermed sikre at bรธrnefรฆllesskaberne fรฅr de bedste betingelser.