Lรฆserbrev af Christian Ilcus, Piledamsvej 19, st., 6000 Kolding.
Danmark-Sverige har sammen med 11 medlemslande i et non-paper af 9. maj 2022 erklรฆret, at det ikke var meningen, at Konferencen om Europas Fremtid skal lede til traktatรฆndringer. De 13 lande argumenterer dog for en styrkelse af EUโs globale rolle og รธgning af EUโs demokratiske legitimitet. Heroverfor stรฅr Tyskland og Frankrig sammen med Eurozonen, der gรฅr ind for traktatรฆndringer i kontekst med en acceleration af EUโs udvidelse til Vestbalkan. Stillingen er for sรฅ vidt 19-13, hvilket udvider EU-Kernens optioner.
Venstre konstaterer sรฅledes sammen med den afgรฅende regering, at der mangler vilje til politisk integration i EUโs nye medlemslande, hvilket ikke er noget nyt.
Jeg skal dog bede Folketingsgruppen om at genvurdere sagen efter Scholzโ Prag-tale, idet der foreligger en ny situation. Frederiksen splitter Europa, V vil samle Europa. Formatet herfor kunne vรฆre en ny Europapolitisk aftale. Venstre note-rer sig at i substansen er der ikke den store forksel mellem de to grupper,og at de 13 lande tilsvarende holder optionerne รฅbne. En zone for en aftale om forhandlet lรธsning er sรฅledes indenfor rรฆkkevidde.
Mandatet for den kommende regeringskonference skal vedtages med enstemmighed parrallelt med implementeringen af en harmonisering af gรฆldsudstedelseskalendrene omkring Italienske, Franske og Tyske benchmarks, som administreret af et gรฆldsforvaltningskomtor i Den Europรฆiske Centralbank, dvs i Eurozonen ved hjรฆlp af variabelt geometri.
Venstre kunne i denne sammenhรฆng arbejde for et mandat blandt partierne bag det nationale kompromis, der sigter pรฅ moderate skirdtvise traktatรฆndringer i regi af en regeringskonference omfattende
-udvidelse af anvendelsesomrรฅdet for flertalsafstemning og medbestemmelsesproceduren mellem Rรฅdet og Europa-Parlamentet:
- integration af Charteret for Europรฆiske Menneskerettigheder i Traktaten, sรฅledes at EU tydeligt og klart tilkendegiver en ambition om mennesket gyldig pรฅ EU-og medlemsstatniveau.
-styrkelse af de europรฆiske partigrupper og understregning af spidskandidaternes rolle ved valget af formanden for Europa-Kommissionen i en รฅnd af enhed i dobbeltheden, dobbeltheden i enheden.
-styrkelse af Prรฆsidenten for Den Europรฆiske Union under TFEU222, sรฅledes at EU kan deployere soldater hver gang medlemsstaterne bliver ramt af terrorisme eller naturkatastrofer. - styrkelse af energi, infrastruktur, klima samt andre politikker efter Folketingets overvejelse.
- oprettelse af en egentlig Europรฆisk Udenrigstjeneste som en del af Europa-Kommissionen.
Endvidere รธnsker jeg i en รฅnd af samskabelse, at EU kommer med strategiske tiltag, sรฅledes
- At EU vedtager en strategi for reform af FNโs sikkerhedsrรฅd med det formรฅl at EU fรฅr et sรฆde heri sammen Indien og Brasilien.
- At EU vedtager et multi-bilateralt policy-review af EUโs strategiske partnerskaber
- At EU vedtager en udenrigsรธkonomisk redegรธrelse med EU & medlemsstat projekt portefรธlje udi konkurrenceevne som videreudvikling af konkurrencepagten
- At EU nedsรฆtter en visionsgruppe om 2. og 3. fase af Europe Defence.
- At EU styrker og samler kontorer og enheder der varetager opgaver vedrรธrende bypolitikker og allokerer substantielle midler hertil, herunder til et Bruxelles-byggeprogram.
Det skal sammenholdes med EUโs mรฅlsรฆtninger i forhold til Tyrkiet: (1) Forhindring af et alternativt Europa organiseret af Tyrkiet og Rusland (2) Forfatningstraktat (3) Forsvarsintegration (4) Kompro-mis mellem Frankrigs bindende engagement af Tyskland, Tysklands asymmetriske fรธderalisering af Europa (5) Vรฆrdi-baseret Udenrigspolitik.
Disse mรฅlsรฆtninger er kompleks og forudsat af intern og ekstern tilpasninger. Strategisk tรฅlmodighed er derfor efterspurgt. Det vil ikke forhindre, atTyrkiets medlemsansรธgning vil blive behandlet pรฅ egne betingelser og pรฅ lige fod med de รธvrige kandidatlande i medfรธr af EU-Kommissionens 2021-udvidelsesrapport om Tyrkiet.
EU skal samtidigt gรธre sig umage med at vise konsistent lederskab mellem og blandt EU-institutioner i forhold tl Tyrkiet. Benรฆrk at det er Tyrkiets udenrigsmnisterium, der efterspรธrger visioner fra EUโs side. Europa-Tyrkiet relationerne er i den forstand en prisme igennem hvilken Tyrkiet og Den Europรฆiske Union har udviklet sig.
Endelig er det min opfattelse, at forfatingskampen i Europa forudsรฆtter รฅbenhed og oprigtighed om den historiske, interne og eksterne kontekst for beslutningen om, hvorfor EU har brug for en forfat-ingstraktat.
Det forudsรฆtter og vil lede til en konsensus blandt aktรธrerne om retningen af det euro-pรฆiske integrationsprojekt.