Lรฆserbrev af Bo Vesterlund (SF),ย Kandidat til Europaparlamentet,ย Rosenholm 18,ย 6000 Kolding.
Moderne tog kan fare afsted med over 300 km/t.
Hvorfor tager rejser sรฅ โ pรฅ nogle strรฆkninger i Europa- lรฆngere tid med tog end med fly?
Det skyldes jo nok at nogle tog slet ikke er hรธjhastighedstog; og pรฅ nogle strรฆkninger er skinnerne slet ikke hรธjhastighedsskinner.
Landenes forskellige regler og krav til tog og togsignaler gรธr at de hรธjhastighedstog, vi heldigvis har, ikke kan kรธre i alle landene, sรฅ man mรฅ skifte til langsomme tog. F.eks. kan hรธjhastighedstog fra Berlin ikke krydse grรฆnsen til Frankrig.
Eurostar-toget kรธrer London – Bruxelles eller London โ Paris pรฅ 2 timer (mod tidligere 5 timer). Det er hurtigere end en tilsvarende flyrejse. Derfor er passagertallet blevet tredoblet. Men det er et af de fรฅ hรธjhastighedstog som krydser landegrรฆnser.
EU mรฅ koordinere togtrafikken bedre sรฅ landenes forskelligheder udjรฆvnes, og EU mรฅ forske i/udvikle fรฆlles standarder for landenes tognet. Fra 2000 โ 2017 blev hรธjhastighedstognettet udvidet fra ca. 3000 โ 9000 km., og EU-kommissionen vil 3-doble lรฆngden inden 2030. Financieringen er dog ikke pรฅ plads.
Men det drejer sig ikke blot om mere fart pรฅ togene. Det drejer sig ogsรฅ om mere fart pรฅ den grรธnne omstilling.
Udledningen af CO2: luftforurening, temperaturstigning, vandstandsstigning hรฆnger meget sammen med vores prioriteringer indenfor person- og godstrafik. Mens flytrafik udleder 153 g. CO2 pr. passagerkilometer, udleder togtrafik kun 17 g..
Men sรฅ er det jo meget skรฆvt at der betales CO2-afgift for ikke-forurenende togrejser, mens der ikke betales co2-afgift for meget forurenende flyrejser!
Nogle lande har indfรธrt afgift pรฅ flyrejser. I Sverige betales 60 kr. for rejser i EU og 250 kr. for rejser udenfor (op til 6000 km.)
I SF er vi tilhรฆngere af CO2-afgift pรฅ flyrejser som dog ikke skal vรฆre sรฅ hรธj at folk med normal indkomst ikke har rรฅd til en flybillet. Og pengene fra CO2-afgiften kan vi jo passende bruge pรฅ forskning i omstilling til grรธn trafik pรฅ et mere sammenhรฆngende europรฆisk tognet.
Cykler kan tages med i togene. Men skal det vรฆre let, skal koordineringen af landenes regler รธges. EU mรฅ motivere lande, der ikke samarbejder, til at gรธre det.