Studenterhuen fra Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding er solidt placeret pรฅ Emil Kjรฆldgaards hoved, og karriereplanerne gรฅr nu i arktisk retning.
Studenterkรธrslen i solskin er slut for dette รฅrs studenter fra Hansenberg Tekniske Gymnasium, og mรฅske er solbriller og sommertรธj pakket til en dejlig sommerferie.
Men 18-รฅrige Emil Kjรฆldgaard fra Kolding er sรฅ smรฅt i gang med at planlรฆgge, hvordan han til august skal fรฅ plads til vintergarderoben i kufferten. For nu, hvor studenterhuen og eksamensbeviset er i hus, er han – efter planen – klar til at starte pรฅ diplomingeniรธruddannelsen i Arktisk Byggeri og Infrastruktur pรฅ Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
-Jeg venter selvfรธlgelig stadig pรฅ at fรฅ en bekrรฆftelse, men i de seneste fire รฅr er alle ansรธgere blevet optaget pรฅ uddannelsen, sรฅ chancen er rimelig hรธj, fortรฆller Emil Kjรฆldgaard i en pressemeddelelse.
Og nรฅr optagelsesbrevet kommer, er det bare med at fรฅ bagagen fรฆrdigpakket, for fra august – og halvandet รฅr frem – foregรฅr uddannelsen 50 km nord for polarcirklen pรฅ DTU Sisimiut Campus i Grรธnland.
-Blandt andet skal du arbejde med specifikation af byggeri til arktiske forhold, by- og landsplanlรฆgning i omrรฅder med spredt befolkning og isolerede samfund, veje pรฅ fjeld og permafrost, produktion og distribution af el, vand og varme under arktiske forhold og samarbejde og ledelse i et multikulturelt samfund, skriver DTU pรฅ sin hjemmeside om uddannelsen.
Passer til personligheden
For Emil Kjรฆldgaard er der tale om en drรธmmeuddannelse – bรฅde pรฅ det faglige og personlige plan:
-Jeg har altid vรฆret interesseret i at tage en ingeniรธruddannelse, og da jeg sรฅ lรฆste om Arktisk Byggeri og Infrastruktur, syntes jeg, at det lรธd vildt fascinerende. Uddannelsen giver en specialiseret viden – og netop det, at jeg lรฆrer noget, som det ikke er alle og enhver, der ved noget om, er dragende pรฅ en eller anden mรฅde.
-Og uddannelsen passer bare til min personlighed. Jeg har altid holdt mest af vinterperioden. Jeg ved, at der er mange, der ville hade at befinde sig i mรธrke og kulde. Men det, at jeg er isoleret fra omverdenen – og skal fungere alene med mine egne tanker – virker nรฆrmest terapeutisk for mig.
Stรธrre jobsikkerhed
I lรธbet af de tre รฅr pรฅ Hansenberg Tekniske Gymnasium har Emil Kjรฆldgaard fรฅet plads til at finde ud af, hvilken retning han รธnsker at gรฅ i:
-I min gymnasietid har jeg fรฅet en voksende interesse for det internationale aspekt – og for at komme ud i verden. Jeg er blevet meget mere dedikeret og undersรธgende, nรฅr det kommer til omverdenen. Jeg har tรฆnkt meget over, hvad jeg gerne vil blive til.
-Pรฅ Hansenberg Tekniske Gymnasium havde jeg ogsรฅ teknikfaget Byggeri og energi, fordi jeg vidste, at det var den retning, jeg karrieremรฆssigt รธnskede at gรฅ i.
Selv om Emil Kjรฆldgaard satser pรฅ at fรฅ fast arbejde i de arktiske omrรฅder, nรฅr han har afsluttet sin diplomingeniรธruddannelse pรฅ DTU, har han tรฆnkt sig at bygge en kandidatgrad oven pรฅ:
-Med kandidaten er der stรธrre jobsikkerhed, fordi jeg bรฅde vil kunne arbejde som bygningsingeniรธr i Danmark og i de arktiske omrรฅder. Pรฅ den mรฅde begrรฆnser jeg mig ikke geografisk.
Efter det fรธrste halvandet รฅr pรฅ uddannelsen, foregรฅr de nรฆste par semestre pรฅ DTU’s campus i Ballerup, hvorefter Emil Kjรฆldgaard skal i ingeniรธrpraktik i eksempelvis en rรฅdgivende ingeniรธrvirksomhed eller en offentlig forvaltning i Arktis.