Lørdag, 16. november 2019

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
 

På Sct. Michaels Skole i Kolding får eleverne på 4., 5 og 6. årgang chancen for at undersøge, hvilke situationer, der er farlige i trafikken og samtidig prøve at finde løsninger. Foto: Mikal Schlosser (Modelfoto) På Sct. Michaels Skole i Kolding får eleverne på 4., 5 og 6. årgang chancen for at undersøge, hvilke situationer, der er farlige i trafikken og samtidig prøve at finde løsninger. Foto: Mikal Schlosser (Modelfoto)

Elever øver sig i at gøre skolevejen sikker

Skrevet af  19-10-2019- 05:58:15

Under Engineering Day 2019 skal 140 elever på mellemtrinnet undersøge trafikforholdene omkring deres skole og ved hjælp af programmering udtænke idéer til, hvordan man kan gøre skolevejen mere sikker. Projektet skal vise eleverne, hvad man kan bruge naturfag til i den virkelige verden.

Mange forældre får koldsved ved tanken om den første dag, deres barn skal klare sig selv i trafikken. Men nu er der måske hjælp på vej - nemlig fra børnene selv.

På Sct. Michaels Skole i Kolding får eleverne på 4., 5 og 6. årgang chancen for at undersøge, hvilke situationer, der er farlige i trafikken og samtidig prøve at finde løsninger, der kan gøre det mere trygt og sikkert at færdes på skolevejen. Det sker på Engineering Day 2019, der afvikles i uge 45 på skoler i hele Danmark.

Sct. Michaels Skole holder Engineering Day fra mandag til og med torsdag (fra den 4.-8. november, red.), hvor de tre klassetrin får to dage hver til arbejdet med at programmere en såkaldt micro:bit - en mikrocomputer, der kan hjælpe dem i trafikken.

Eleverne skal overveje, hvor og hvordan de vil bruge micro:bit til at forbedre trafiksikkerheden. Det kunne eksempelvis være ved at programmere en cykelsensor, der blinker, når den registrerer, at der kommer en bil bagfra.

- Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag. Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, i en pressemeddelelse.

Sammen med Naturvidenskabernes hus arrangerer hun Engineering Day for skoleelever i hele Danmark.

Tankegangen er, at lade eleverne prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode med at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere og forbedre. Eleverne skal bruge både matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer til at finde en løsning, der kan forbedre trafiksikkerheden. De får erfaring med og viden om brug af sensorer og om programmering.

Igen i år har Engineering Day samarbejdet med DRs Ultrabit, som har delt Ultra:bit-klassesæt ud til skoler i hele landet.

Over 150 skoler i regionen tilmeldt

230 lærere fra godt 150 skoler i Region Syddanmark har tilmeldt deres elever til Engineering Day, der i år indeholder opgaven ”Gør skolevejen sikker”. Projektet er udviklet til 4. - 6. klasse på mellemtrinnet, men også mange elever i 7- 9. klasse i udskolingen deltager i projektet om skolevejen.

Mere konkret går opgaven ud på at hjælpe Anna fra 6. klasse med at finde en tryg skolevej til hendes lillebror Oliver. Anna selv er god til at færdes i trafikken, men hun har tit set farlige situationer med biler, cyklister og gående på vej til skole. Så hvordan kan Anna hjælpe sin lillebror?

Løfter det faglige niveau

Det er tredje år, at der afvikles Engineering Day på danske skoler. Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup har noteret sig den store opbakning fra landets lærere:

- Vi kan se, der bliver taget rigtig godt imod tankegangen om at lade sig inspirere af ingeniørernes måde at arbejde på, uanset om udfordringen gælder klima, transport eller it. Vi vil netop gerne bidrage til, at eleverne oplever STEM-undervisningen som vedkommende, inspirerende og lærerig og dermed løfte elevernes læring og det faglige niveau, fortæller Anders Dahlstrup.

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

  1. Populært
  2. Læs også...

Nyheder efter dato

« Juni 2019 »
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30