Lรฆserbrev af Cecilie Liv Hansen (LA), kandidat til byrรฅdet, Vestre Ringgade 44, 6000 Kolding.
Det er dybt bekymrende, at hele 12 procent af afgangseleverne i Kolding ikke bestod dansk og matematik i รฅr. Ifรธlge nye tal fra Bรธrne- og Undervisningsministeriet svarer det til nรฆsten hver ottende elev, og pรฅ visse skoler er andelen endnu hรธjere.
Dette er et voksende problem, som vi ikke lรฆngere kan ignorere. Kolding ligger nu over landsgennemsnittet pรฅ 10,6 procent, hvilket understreger, at noget fundamentalt er galt.
Det er vigtigt, at Kolding Kommune har igangsat initiativer for at analysere data og fokusere pรฅ de svageste elever, men vi har brug for mere end blot evaluering. Der skal konkrete handlinger til, hvis vi skal sikre, at ingen elever forlader skolen uden de nรธdvendige fรฆrdigheder.
En del af lรธsningen ligger i at styrke skoleledernes autonomi og handlekraft. Hvis vi delegerer beslutningskompetencen til de lokale skoler, vil undervisningen kunne tilpasses de specifikke behov i hvert enkelt omrรฅde. Skolerne bรธr have mulighed for selv at vรฆlge de lรฆringsmidler, der bedst understรธtter deres elevers lรฆring.
En liberal uddannelsespolitik i Kolding vil sikre, at familierne har friheden til at vรฆlge det uddannelsestilbud, der passer bedst til deres barn, og at skolerne fรฅr frihed til at skabe en mangfoldighed af lรฆringstilbud.
Ved at kombinere รธget autonomi for skolerne med mรฅlrettet stรธtte til de mest udsatte elever kan vi skabe en skole, hvor alle elever fรฅr de bedste muligheder for succes.
Vi skylder vores bรธrn en fremtid, hvor de basale fรฆrdigheder er pรฅ plads, og det krรฆver handling nu.