Efter at have testet miljรธvenlige hybridbusser i en รฅrrรฆkke tager Kolding Kommune nu et grรธnt syvmileskridt. Kommunens bybusser samt hovedparten af busserne pรฅ lokalruterne skal kรธre pรฅ el eller brint fra sommeren 2022.
De to nuvรฆrende kontrakter pรฅ Kolding Kommunes buskรธrsel udlรธber i sommeren 2022. Hvem der herefter skal overtage opgaven, skal et udbrud nu afgรธre. Pรฅ et mรธde i Teknik- og Klimaudvalget har politikerne anbefalet, at alle bybusser og hovedparten af busserne pรฅ lokalruterne fra sommeren 2022 skal vรฆre klimavenlige busser, som kรธrer pรฅ vedvarende energi. I praksis bliver det efter alt at dรธmme elbusser, selv om andre teknologier ogsรฅ kan komme pรฅ tale.
– Vi er ikke den fรธrste kommune, som indfรธrer elbusser, men det udbud, som vi nu er ved at lรฆgge sidste hรฅnd pรฅ, demonstrerer vores hรธje klimaambitioner. Vi รธnsker, at alle vores bybusser skal kรธre pรฅ el, og mig bekendt er vi den fรธrste kommune, som ogsรฅ indsรฆtter elbusser pรฅ hovedparten af lokalruterne. Sammenlagt vil det reducere vores CO2-udledning fra busserne med hele 85 pct. Det er et mรฅl, vi virkelig kan vรฆre stolte af, siger Jakob Ville, formand for Teknik- og Klimaudvalget, i en pressemeddelelse.
42 busser
Udbuddet omfatter 42 busser. 26 af dem skal kรธre pรฅ el eller brint. Det drejer sig om samtlige bybusser samt lokalruterne 252, 253 og 254. Skoleruterne samt lokalrute 257 vil fortsat kunne betjenes af busser, som kรธrer pรฅ fossil energi โ typisk almindelig diesel eller diesel blandet op med biobrรฆndsel.
– Vi har i denne omgang valgt at undtage skoleruterne og lokalrute 257. รkonomien ved at indsรฆtte dyre elbusser er simpelthen for dรฅrlige pรฅ ruter, hvor busserne kรธrer forholdsvis fรฅ kilometer. Men markedet og teknologien รฆndrer sig konstant. Derfor bliver udbudsperioden lidt kortere for skoleruterne og lokalrute 257, sรฅ vi evt. ogsรฅ kan overgรฅ til eldrift her inden for en overskuelig รฅrrรฆkke, hvis vi รธnsker det, oplyser Jakob Ville.
I dag koster en elbus cirka 3,5 mio. kr. plus moms, hvilket er cirka det dobbelt af prisen pรฅ en dieselbus. Det er ogsรฅ lidt dyrere at kรธre med elbusserne, men priserne falder.
– Grรธn omstilling er ikke gratis. Men med de klimaudfordringer, som vi stรฅr overfor, er det en bunden opgave, at vi skal nedbringe vores CO2-udledning โ ogsรฅ i den kollektive trafik og i transportsektoren i รธvrigt. I vores nye bรฆredygtighedsstrategi har vi sat os som mรฅl, at alle vores bybusser skal kรธre pรฅ fossilfrit brรฆndstof senest i 2023. Det mรฅl nรฅr vi, og vi gรฅr endda et skridt videre ved ogsรฅ at tilfรธje busserne pรฅ tre lokalruter, pรฅpeger Jakob Ville.
Elbusserne vil ikke blot reducere udledningen af CO2. De er ogsรฅ lydsvage, og de udleder ikke sundhedsskadelige partikler ligesom dieselbusserne.
Udbuddet forventes offentliggjort i oktober og gennemfรธres efter planen i perioden oktober 2020-maj 2021.