Kolding Netavis

Hvorfor er elbil-salget ikke kommet i gang?

Lรฆserbrev af Karina Lorentzen (SF), folketingskandidat, Sindalsvej 4, 6000 Kolding og Bo Vesterlund (SF), EP-kandidat, Rosenholm 18, 6000 Kolding.

Trods regeringens erklรฆring om 1 million elbiler i 2030 er salget af elbiler (nรฆsten) ikke kommet i gang i Danmark.

Efter et bilsalg i 2015, hvor 4.000 af de solgte biler var elbiler, faldt salget af elbiler i 2017 til 700. Og i 2018 var det kun 0,7 % af salget der var elbiler. Mens de forureningsfri elbiler knap nok sรฆlges i Danmark, er salget i Norge steget til 30 % i 2018.

Hvorfor er der denne forskel?

Mens vi i Danmark ikke fรฅr nogen รธkonomiske fordele ved at kรธbe elbiler, opnรฅr man i Norge en rรฆkke fordele. For eksempel opnรฅr man gratis offentlig parkering og fritagelse for moms og andre afgifter ved kรธb.

Den danske regering har kun kortvarigt givet elbilejere รธkonomiske fordele, og efter en kortvartig stigning i elbilsalget faldt salget igen.

Vi kan jo ikke permanent sรฆnke bilafgifterne sรฅ staten gรฅr glip af en vรฆsentlig velfรฆrdsafgift, men vi kan over en kortere รฅrrรฆkke kickstarte et bilsalg der vil sรฆtte skub i den grรธnne omstilling.

At kรธre i bil behรธver ikke at forurene.

Hvor lรฆnge endnu skal regeringens tรธven hindre incitamenter til at kรธbe ikke-forurenende elbiler?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel
Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krรฆvede felter er markeret med *