To ud af fem danskere kender ikke reglerne for gult lys i lyskryds. Det viser en ny undersรธgelse.
Grรธnt, gult, rรธdt. Hver dag kรธrer danskere landet over gennem lyskryds, selvom signalet er skiftet fra grรธn til gul. To ud af fem danskere kender nemlig ikke reglerne for gult lys i trafikken. Det viser en ny undersรธgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige.
Lรฆser man i fรฆrdselsloven, er reglerne dog helt klare; gult lys betyder stop – fuldstรฆndig pรฅ linje med rรธdt. Der er dog den undtagelse, at man som bilist skal fortsรฆtte over for gult, hvis det skaber en farlig situation at bremse op.
– I forebyggelsen af skader og trafikulykker er det vigtigt, at alle trafikanter har styr pรฅ fรฆrdselsloven, og at vi overholder den. Det skaber farlige situationer, hvis ikke trafikanter er deres ansvar bevidst og sรฆtter sig ind i de gรฆldende regler og love, siger direktรธr for Skade i Gjensidige, Henrik Sagild, i en pressemeddelelse.
Det fรธrer ofte til farlige situationer i trafikken, nรฅr danske bilister ikke overholder loven, og kรธrer over for gult. Fire ud af ti danskere har ifรธlge Kantar Gallups undersรธgelse oplevet farlige situationer i trafikken, fordi en anden bilist er kรธrt over for gult.
Kรธrsel for gult skaber farlige situationer
Det er afgรธrende for trafiksikkerheden, at vi kan regne med hinanden og ikke laver uventede handlinger. Desvรฆrre tror hver femte dansker ifรธlge undersรธgelsen, at man aldrig mรฅ kรธre over for gult โ en fejl der kan skabe farlige situationer i trafikken med uventede, hรฅrde opbremsninger. For mange kunne mรฅske fristes til at tro, at det bare vil vรฆre bedst at stoppe for gult hver gang. Men det kan ogsรฅ give problemer, lyder det fra Henrik Sagild:
– Selvom det naturligvis er fornuftigt at vรฆre forsigtig i trafikken, er det vigtigste altsรฅ, at vi overholder fรฆrdselsloven og fรธlger de samme regler. Det betyder, at man som bilist skal vurdere, om det skaber en farlig situation at bremse op. Er det tilfรฆldet, skal man selvfรธlgelig ikke udsรฆtte sig selv og sine medtrafikanter for fare. Men kan man bremse uden at skabe problemer, skal man selvfรธlgelig gรธre det og ikke kรธre over for gult,ย fortรฆller Henrik Sagild.
Udover at udsรฆtte sig selv og sine medtrafikanter for potentielt farlige situationer og ulykker, kan en tur over for gult ogsรฅ udlรธse en bรธde pรฅ op til 1500 kroner.
Om undersรธgelsen
Undersรธgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige i december 2020 blandt 1506 reprรฆsentativt udvalgte danskere.
Hvornรฅr mรฅ du kรธre over for gult i bil?
โข Kun hvis jeg kan nรฅ over inden det skifter til rรธdt 7%
โข Hvis jeg nรฅr ind i lyskrydset mens det er gult 28%
โข Hvis det skaber en farlig situation hvis jeg bremser 59%
โข Hvis der er fรฅ eller ingen trafikanter i krydset 0%
โข Man mรฅ aldrig kรธre over gult 20%
โข Andet, notรฉr 1%
โข Ved ikke 4%
Har du oplevet farlige situationer i trafikken, fordi du eller en anden trafikant kรธrte over for gult?
โข Ja, fordi jeg selv kรธrte over for gult 5%
โข Ja, fordi en anden kรธrte over for gult 39%
โข Nej 50%
โข Ved ikke 9%