Kolding Netavis

De yngste elever bliver mikroforskere

Elo Christoffersen

I det nye skoleรฅr vil mange smรฅ elever pรฅ syddanske skoler drage ud i naturen for at lade nysgerrigheden rรฅde og selv finde svarene pรฅ de spรธrgsmรฅl, der melder sig, nรฅr de undersรธger myrer, bรฆnkebidere og regnorme.

Syddanske elever i 0.- 3. klasse fรฅr nu afprรธvet deres talent som smรฅ forskere, nรฅr en ny mรฅde at undervise pรฅ vinder indpas i indskolingen. Metoden hedder Mikroforskermetoden, og startskuddet lyder her i august i det nye skoleรฅr, der for de fleste bรธrns vedkommende starter mandag.

Forelรธbig har lรฆrere i indskolingen i f.eks. Fredericia, Brande, Vejle, Sรธnderborg, Kolding og Grรฅsten bestilt Mikroforsker-materialer. Ogsรฅ pรฆdagoger i syddanske daginstitutioner vil afprรธve metoden med de smรฅ. I alt er der i Region Syddanmark bestilt Mikroforsker-materialer pรฅ vegne af knap 4.000 bรธrn.

Som Mikroforskere er det bรธrnene selv, der finder svarene. I stedet for at lรฆreren instruerer og fortรฆller eleverne, hvordan verden hรฆnger sammen, tager undervisningen udgangspunkt i bรธrnenes interesse og spรธrgsmรฅl, nรฅr de kommer ud til naturens dyr: Har regnorme รธjne? Kan bรฆnkebidere spises? Hjรฆlper myrerne hinanden? Lรฆrerens opgave bliver at vejlede og stille relevante spรธrgsmรฅl, der sรฆtter gang i elevernes refleksioner. De svar, som eleverne kommer frem til, behรธver ikke nรธdvendigvis at vรฆre korrekte. Det er processen, der er i centrum.

– Vi er jo vant til at svare bรธrnene prompte, nรฅr de stiller et spรธrgsmรฅl. Men her skal vi vรฆre bevidste om at give slip og stรธtte eleverne i at reflektere og arbejde videre med deres egne spรธrgsmรฅl. Underviserne fรฅr en ny rolle som understรธttende og guidende for eleverne i deres arbejde med at finde svarene, fortรฆller projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsรฆtter under billedet…

Foto: Jakob Vind.

Bรธrneforskerkonkurrence

Med til metoden hรธrer ogsรฅ en bรธrneforskerkonkurrence for 0. – 3. klassetrin om โ€Smรฅ dyr i den nรฆre naturโ€, som underviserne og eleverne kan tilmelde sig frem til d. 1. september. I november kรฅrer en jury den klasse, der har afleveret den bedste rapport om deres projekt. I Region Syddanmark har forelรธbig 22 klasser tilmeldt sig konkurrencen.

Mikroforskermetoden er udviklet i Norge af Norges Forskningsrรฅd. Her er den dรธbt Nysgjerrig-Per, den danske pendant til Spรธrge-Jรธrgen. Naturvejledning Danmarks Krible Krableprojekt, som er stรธttet af Novo-Nordisk Fonden, har overfรธrt metoden til danske forhold, og idรฉen er den samme:

– Bรธrn er som udgangspunkt nysgerrige og har en naturlig lyst til at udforske naturen. Spรธrgsmรฅlene tรฅrner sig op, hvis man giver dem tid og plads til at sรฆtte ord pรฅ det, som undrer dem. Nรฅr bรธrnene er drevet af deres egen interesse, bliver de engagerede og fรฅr ejerskab til det undersรธgende arbejde, siger Kari Hald.

Mikroforskermetoden er en gave for underviserne i dette efterรฅr. Som en fรธlge af corona-krisen skal naturen udgรธre klasselokalet en stor del af tiden for at forebygge smittespredningen. Derfor fรฅr lรฆrerne rig lejlighed til at prรธve krรฆfter med Mikroforskerprojektet, som er stรธttet af Novo Nordisk Fonden.

Mikroforskermetoden fรฅr sin debut i naturfagstimerne blandt elever i indskolingen, hvor den skal medvirke til at sรฆtte skub i de yngste elevers begyndende naturvidenskabelige dannelse. Men metoden kan bruges som arbejdsprincip i andre fag, og blandt de รฆldre elever pรฅ mellemtrin og udskoling.

Metoden har 7 trin

Mikroforskermetoden bestรฅr af 7 trin. Fรธrst tager man en tur pรฅ undringsjagt til skoven, til engen eller legepladsen. Lรฆreren opsamler de spรธrgsmรฅl, eller spirende problemstillinger, der melder sig. Det kunne fx vรฆre: Hvordan kan sneglen kravle pรฅ en lodret vรฆg uden at falde ned? Eleverne vรฆlger eet spรธrgsmรฅl, de vil forske i og starter med at gรฆtte pรฅ, hvad svaret kan vรฆre.

Nu skal deres gรฆt bekrรฆftes eller afkrรฆftes gennem undersรธgelser med sneglen. Undervejs skal elevernes undersรธgelser beskrives ved at tegne, skrive og lave skemaer eller modeller. Til sidst skal hele processen formidles i en rapport.

De syv trin i Mikroforskermetoden

1. Gรฅ ud i naturen
2. Jeg undrer mig over
3. Hvorfor er det sรฅdan?
4. Lรฆg en plan
5. Hent oplysninger
6. Vi har fundet ud af
7. Fortรฆl til andre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel
Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krรฆvede felter er markeret med *