Kolding Netavis

Registreringsafgiften er en beskatning af folk i yderkommunerne

Elo Christoffersen
Marianne Mathiesen. Privatfoto.

Lรฆserbrev af Marianne Mathiesen, folketingskandidat for Nye Borgelige i Syd -og Sรธnderjylland, ร˜sterbyvej 27, 9990 Skagen.

I weekenden kรธrte jeg med metroen i Kรธbenhavn. Metroen er bรฅde billig og nem. Man behรธves ikke bekymre sig om afgangstiderne, for togene kรธrer med fรฅ minutters mellemrum. Prisen for mig var 10,80 kr.

Den offentlige trafik i provinsen er meget mindre tilgรฆngelig. Der er ofte halve eller hele timer mellem afgangene. Mange borgere og isรฆr bรธrnefamilier vรฆlger derfor at kรธre bil.

I 1924 โ€œopfandtโ€ staten en bil-skat, โ€œregestringsafgiftenโ€, med den begrundelse, at en bil var en luksusvare. I dag er biler ikke en luksusvare, men derimod en livsnรธdvendighed for mange borgere i provinsen for at komme til og fra arbejde.

Staten har รฅrligt en indtรฆgt pรฅ 19 milliarder kroner i vรฆgtafgift. Ifรธlge skats egen opgรธrelse betales stรธrstedelen af denne sรฆrlige bil skat af borgene i provinsen. Borgerne i Syd – og sรธnderjyske kommuner, hvor afstanden er stor, er mest belastet af afgiften.

Registreringsafgiften bรธr afskaffes, da den har social og geografisk slagside.

Vรฆgtafgiften og den grรธnne ejerafgift skal selvfรธlgelig bibeholdes, da afgiften giver bilisterne et incitament til at kรธre i miljรธrigtige biler.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Sรฅ fรฅr du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel