Værter i Ditte Okmans program “Vi ser på det” grinede af Rasmus Lund-Sørensen fra Kolding. Nu undskylder radiostationen.
Værter grinede af handicapaktivist i program: Radio IIII har 2. påskedag udtalt en officiel undskyldning efter en episode i deres program ’Vi ser på det’ den 2. april, hvor de medvirkende fniser af handicapaktivisten Rasmus Lund-Sørensen fra Kolding, der lider af cerebral parese. Under et lydklip med Rasmus Lund-Sørensen, der giver en opsang om manglende fokus på handicappede i politik, bliver der grinet af hans stemme, skriver tv2.dk.
Chefredaktør Marie Rask Glerup kalder situationen “upassende” og beklager, at det ikke blev opdaget før udsendelsen. Undskyldningen kommer efter kraftig kritik fra både sociale medier og Landsforeningen for cerebral parese, der betegner hændelsen som “under lavmålet”.
Rasmus Lund-Sørensen selv siger, at hændelsen giver ham “ekstra blod på tanden” til at kæmpe videre, mens organisationen opfordrer til respekt og bedre behandling af mennesker med handicap i medierne.
Radio IIII har fjernet det omstridte klip og lover at tage læring af sagen.
Det første opslag fra Rasmus Lund-Sørensen (Facebook):
Jeg ved helt ærlig ikke om jeg skal være vred eller ked, men er måske begge dele.
Ditte Okman tillader sig at grine og de andre nedgør mennesker med handicap. Jeg ved godt min stemme ikke lyder. som andres – min cerebral parese sidder bl.a. på stemmen.
Dette emne omkring mennesker med handicap fylder meget hos den enkelte med handicap, deres familie og pårørende.
Dette lydklip har bare givet mig ekstra blod på tanden til at kæmpe videre.
Danske Handicaporganisationer (DH) fik lavet et undersøgelse for et par år siden, som viser at 8 ud af 10 er usikre på at omgås mennesker med handicap.
Dette er ikke med til gøre talende bedre.
Undskyldningen fra Radio IIII:
Kære Rasmus,
Radioen vil gerne beklage over for særligt dig og alle andre, der lyttede til ‘Vi ser på det’. Det var upassende, og det skulle vi have fanget, inden programmet gik i luften.
‘Vi ser på det’ er et program med høj stemning og masser af grin i studiet. Vi beder gæsterne om at være umiddelbare, og de var ikke forberedte på, hvilke klip der blev afspillet. Der er derfor tale om en reaktion på et klip, de ikke kendte til. Det var skudt helt ved siden af i dette tilfælde og det beklager vi overfor gæster og lyttere af programmet.
Vi klipper selvfølgelig programmet om, så det ikke længere ligger derude. Vi er meget kede af det. Undskyld!
Venlig hilsen
Marie Rask Glerup
Chefredaktør, RADIO IIII
