Ny Form ryster posen med โNej tak-kampagneยด til fordel for havet.
I Ny Form butikkerne er det blevet et hit at gรฅ ud ad dรธren med favnen fuld af varer fremfor at bรฆre dem ud i plastikposer. ร rsagen er en kampagne, der handler om at minimere forbruget af plastikposer til gavn for havmiljรธet, oplyser Ny Form i en pressemeddelelse. Ny Form har hovedkontor i Kolding:
– Hver gang en kunde siger nej tak til en plastikpose, donerer Ny Form to kroner til opsรฆtning af dispensere med rรธde havfaldsposer pรฅ de danske strande. Det er ren logik, fortรฆller Kurt E. Nielsen, indehaver af 29 Ny Form butikker og fem Outlets, som sรฆlger sports- og fritidstรธj og alle ligger placeret ved vandet.
– Jeg kan godt liโ at gรธre tingene simple, og med et samlet forbrug pรฅ 450.000 plastikposer รฅrligt og en udgift pรฅ op imod 900.000 kr. var dette et oplagt sted at sรฆtte ind, siger Kurt E. Nielsen, der indtil nu har samlet i alt 150.000 kroner ind.
Fanรธ var fรธrst
Plastikprojektet startede pรฅ Fanรธ, hvor Ny Form i 2018 donerede 10.000 kroner til โRen Strand Fanรธโ, hvor Peter Michelsen og hans familie arbejder mรฅlrettet pรฅ at holde รธens strande fri for havfald:
– Vi var vildt imponerede over deres indsats og ville gerne stรธtte op om โRen Strand Fanรธโ, da det ogsรฅ skaber vรฆrdi for os andre forretningsdrivende, at stranden er ren og pรฆn, siger Kurt og fortsรฆtter:
– I รฅr tog vi sรฅ nรฆste skridt og spurgte, om vi mรฅtte bruge โRen Strand Fanรธโ i en kampagne, der gik pรฅ, at hver gang en kunde i Ny Form pรฅ Fanรธ takkede nej til en pose, sรฅ donerede vi to kroner til projektet. Siden pรฅsken 2019 har vi samlet 10.000 kroner ind til โRen Strand Fanรธโ via den ene butik. Det svarer til 5.000 plastikposer, som vi altsรฅ ikke har sendt ud ad dรธren.
Derfra var ideen skabt:
– Rygtet spredte sig hurtigt, kunderne ville rigtig gerne hjรฆlpe, og efterhรฅnden siger de selv, nรฅr de stรฅr ved kassen, at de gerne selv vil donere to kroner, hvorefter de gรฅr ud af butikken med varerne i hรฆnderne og lรฆsser dem direkte ind i bilen.
Ringe i vandet og nye ideer
I dag siger 8 ud af 10 kunder pรฅ Fanรธ nej tak til poser og i stedet doneres to kroner til โRen Strand Fanรธโ. Kampagnen er en win-win for alle, selvom Kurt dog skulle vรฆnne sig til รฉn ting:
– Det tog lidt tid at vรฆnne mig til tanken om, at jeg mistede den reklamevรฆrdi der ligger i, at folk gรฅr rundt med poser med Ny Form logoet pรฅ. Men den tanke har jeg efterhรฅnden sluppet. Nu ligger vรฆrdien i stedet i den opmรฆrksomhed det giver, at kunderne gรฅr rundt med favnen fuld af varer, hvilket giver anledning til gode snakke og skaber en anden form for synlighed.
Op til sommerferien gik Kurt i gang med at brede kampagnen ud til de รธvrige Ny Form butikker:
– Kunderne tager rigtig godt imod kampagnen, og vi forventer at kunne bidrage med et solidt belรธb til flere dispensere med havfaldsposer rundt om ved de danske kyster.
Antiplastikposekampagnen har boostet kreativiteten hos den driftige forretningsmand:
– Pรฅ Fanรธ har vi i samarbejde med โRen Strand Fanรธโ etableret et aktivitetscenter, hvor havfaldet bliver brugt til fx at dekorere det lokale fitnesscenter. I efterรฅrsferien har vi planer om โTrash Artโ, hvor Peter Michelsen gรฅr tur pรฅ standen med gรฆsterne og efterfรธlgende kreerer forskellige ting ud af de ting, de finder.
Kurt opfordrer andre butiksejere til ogsรฅ at tรฆnke anderledes:
– Der er masser at gรธre. Vi kan ikke redde verden, men vi kan gรธre en forskel, der bรฅde har effekt og bidrager til oplysning. Det vigtige er dog ikke at sรฆtte sig selv op pรฅ en piedestal, for sรฅ kan man hurtigt blive skudt ned.