Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Tobias Jørgensen (V). Privatfoto. Tobias Jørgensen (V). Privatfoto.

Mindre kø på motorvejen

Skrevet af  Onsdag 20. Februar 2019 | 13:42

Læserbrev af Tobias Jørgensen (V), folketingskandidat og byrådsmedlem i Kolding, Fovsletvej 21, 6580 Vamdrup.

Forsinkelser i trafikken er både irriterende og dyre, det koster danskerne op mod 20 milliarder årligt at holde i kø. Derfor bør de kommunale redningsberedskaber have mulighed for at rydde op på et skadested, de er jo alligevel tilstede.

Det er det en klar prioritering, at oprydningsarbejdet efter en trafikulykke kommer i gang hurtigst muligt, derfor er det oplagt at redningsberedskaberne får den opgave. Men loven giver ikke mulighed for dette, da opgaven falder udenfor beredskabets opgaveråderum. Det kommunale redningsberedskab har en rolle i den såkaldte akutfase, som typisk er det tidsrum, hvor skaden fortsat udvikler sig, eller hvor der er risiko for, at en ny akutfase kan opstå.

Så snart situationen ikke længere befinder sig i akutfasen, vil redningsberedskabets rolle være overstået, da der ikke er lovhjemmel til at gøre mere. Dermed overdrages ansvaret for skadestedet til en anden relevant myndighed, der måske først skal have tilkaldt assistance til oprydningen. Dermed kan oprydningsprocessen hurtigt trække i langdrag.

Jeg mener at det skal være muligt at lave en ”marchvej”, hvor forulykkede køretøjer kan trækkes til side, og gøre plads til trafikken. Hvis det gøres uden foregående aftale, kan beredskabet ende med at stå med at skulle betale omkostningerne ved indsatsen, da skadevolders forsikringsselskab vil kunne pege på den manglende lovhjemmel.

Så selvom beredskabet er på stedet, må de ikke hjælpe med oprydningen – også selvom det ville spare en masse tid for borgerne, der sidder og venter på at kunne komme videre! Det skal da laves om.

  1. Populært
  2. Læs også...

Nyheder efter dato

« Marts 2019 »
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31