Kolding Netavis

Hvor svært kan det være? Det skal jeg sige dig…

Charlotte Sørensen. Privatfoto.

Læserbrev af Charlotte Sørensen, Riglandsegvej 7, 6580 Vamdrup.

”Hvis du ikke kan andet, kan du da altid arbejde i butik.”

Sådan en sætning har jeg hørt alt for mange gange. Jeg har arbejdet i butik siden jeg var 17 år, og jeg er 51 i dag. Om lidt har jeg 25-års jubilæum i SuperBrugsen.

Jeg kender alle opgaverne, kunderne, rytmen og presset. Og jeg kan sige én ting med sikkerhed: Det her job er ikke for hvem som helst.

Jeg glemmer aldrig dengang, jeg stod med et kæmpe vareparti, der skulle fordeles, kunder der skulle betjenes, og jeg havde været i gang siden klokken fem om morgenen. Så kom der en kunde forbi og sagde: ”Hvor svært kan det være?”

Men det er svært. Det er et job, hvor du skal kunne mange ting på én gang.

Du skal kunne håndtere kunder med misbrug, demens eller stjålne varer i posen samtidig med, at du smiler nærværende til de ældre, der måske ikke ser andre end dig den dag.

Du skal sætte dig ind i nye IT-systemer og bestille varer i store, skiftende sortimenter. Du skal oplære og støtte både unge fritidsjobbere og mennesker med særlige udfordringer i jobafklaring. Og det hele skal ske med overblik, nærvær og knappe ressourcer.

Ofte går jeg træt hjem. Men også stolt. For jeg elsker mit arbejde. Folk siger: ”Man kan altid spørge dig – du ved bare alt.”

Jeg taler med de ensomme, mens jeg fylder varer op. Jeg er med til at holde lokalsamfundet i gang. Ligesom alle mine andre kolleger rundt om i butikkerne.

Men ofte oplever vi, at respekten mangler. Tonen over for os er blevet hårdere, og arbejdsvilkårene i butikkerne er ofte pressede. Arbejdet bliver set som noget, man lige gør i en overgang og ikke som et rigtigt fag.

Det er en kæmpe misforståelse. Butiksfaget er uendeligt vigtigt. Tænk hvis alle butiksmedarbejdere nedlagde arbejdet i 14 dage – så ville samfundet gå i stå. Det blev helt tydeligt under corona, hvor vi gik på arbejde og stod i forreste række, mens de fleste andre sad trygt hjemme bag skærmene.

Det er på tide med en ny og fortjent respekt for butikkens medarbejdere. For det kræver både faglighed, menneskelig indsigt og en stor portion tålmodighed at gøre det, vi gør hver eneste dag.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så får du nyheder direkte i din indbakke.

Vi spammer ikke!

Tagget med:
Del denne artikel