Det er Danmarks første gårdrum til gadeidræt.
Første spadestik til GAME Street Hub Kolding: I dag, fredag, tog Kolding Kommune og en række samarbejdspartnere det første spadestik til GAME Street Hub Kolding. Det er Danmarks første anlæg af sin slags. Et unikt gårdrum i Nicolai Kulturcenter, hvor unge kan mødes om gadeidræt, dans, musik og sociale fællesskaber.
Borgmester Jakob Ville (V) fremhævede, at projektet er et vigtigt skridt for Kolding:
-Vi får Danmarks første gårdrum til gadeidræt, et sted hvor alle kan føle sig velkomne – uanset baggrund eller erfaring med idræt.
Projektet er blevet til i et tæt samarbejde mellem syv af byrådets ti faste udvalg, herunder Kultur- og Eventudvalget, Fritids- og Idrætsudvalget samt Socialudvalget. Udvalgsformændene deltog sammen med borgmesteren ved spadestikket, som viser det brede engagement for kultur, bevægelse og trivsel for børn og unge i Kolding.
Merete Due Paarup (R), formand for Kultur- og Eventudvalget, understregede, at GAME Street Hub Kolding bliver mere end blot sport:
-Her kan de unge prøve parkour, dans, streetbold og skate. Samtidig bliver det et levende og attraktivt byrum med events, koncerter og fællesskaber på tværs af alder og interesser.
Direktør Ida Brix fra GAME og Direktør Rasmus Frisk fra Arkilab, som sammen med tegnestuen ReVærk står bag projektets arkitektur, deltog også i spadestiksarrangementet.
Et flesibelt byrum
GAME Street Hub Kolding forvandler Nicolai Gården til et fleksibelt byrum, der samler kulturinstitutionerne og skaber nye muligheder for udendørs aktiviteter. Projektet sker i samarbejde mellem GAME, Nicolai Kulturcenter, lokale aktører, frivillige og Kolding Kommune med støtte fra Nordea-fonden.
-Dette projekt er et fælles løft og resultat af mange bidrag. Jeg glæder mig til at følge udviklingen og den aktivitet, der forhåbentlig fylder hubben fra sensommeren af, sluttede borgmester Jakob Ville.
