Lรฆserbrev af Gitte Grรธnbรฆk (C), byrรฅdsmedlem, Fynslundvej 41, 6064 Jordrup.
Det er det, de fleste gerne vil. Vi vil gerne have fleksibiliteten ved at kรธre i egen bil, eventuelt en delebil i fremtiden. Det ses tydeligt af alle statistikker. Der bliver flere og flere familier med egen bil og flere og flere familier med to biler.
Niels Buus Kristensen, nรฆstformand i Klimarรฅdet gav et indlรฆg for Plan og Teknik udvalget omkring Bรฆredygtig mobilitet. Hans vigtigste budskab var, at transport i egen bil er optimal for en kommune af Koldings stรธrrelse. Egen bil giver fleksibilitet, stor rรฆkkevidde, og udviklingen med el-biler gรธr transport i egen bil bรฅde klimaneutral og miljรธvenlig.
Effektiv kollektiv trafik krรฆver meget store byer som f.eks. Kรธbenhavn, hvor det giver mening med metro, S-tog og busser, der kรธrer stort set hele tiden, og hvor rigtig mange mennesker skal transporteres.
Koldings styrke er, at vi ligger centralt i landet med mange arbejdspladser indenfor rรฆkkevidde, og vores attraktive boligomrรฅder ligger spredt i hele kommunen. Derfor skal vi gรธre det let at komme rundt med bil.
Mobilitetsplan 2023 โ 2035 for Kolding Kommune indeholder et รธnske om mindre biltrafik, mere kollektiv transport og flere pรฅ cykel. Som jeg ser det, er det ikke det, de fleste af vores borgere รธnsker.
Vi skal derimod have fokus pรฅ bรฆredygtig trafikafvikling, gode cykelstier og cykelruter. Og sรฅ skal vi sikre kollektiv transport for de, som ikke selv har bil, eller selv kan kรธre bil.
Den kollektive trafik skal nytรฆnkes, sรฅ vi bedst muligt dรฆkker det behov.