Lรฆserbrev af Hans Holmer (SF), medlem af Bรธrne- og Uddannelsesudvalget, Skovbogade 8, 6000 Kolding.
Karen Blixen Skolen skal ikke sammenlรฆgges med Bakkeskolen. Det eneste, de to skoler har til fรฆlles, at de tilfรฆldigvis deler samme adresse. Nuvel, det er mรฅske sat lidt pรฅ spidsen, men min pointe er, at det er to skoler, som har vidt forskellige udgangspunkter og forskellige mรฅlsรฆtninger.
Alle bรธrn pรฅ Karen Blixen Skolen er kognitivt sรฅrbare, og 80% af bรธrnene har andre vanskeligheder som diagnoser og socio-emotionelle vanskeligheder, der pรฅvirker deres forudsรฆtninger for at lรฆre.
Karen Blixen Skolen har i dag egen ledelse og skolebestyrelse. Den konstruktion betyder, at skolen bรฅde har direkte adgang til skolechefen og bรธrn- og uddannelsesdirektรธren, hvilket gรธr det muligt at synliggรธre skolens kompetencer. Samtidig giver en selvstรฆndig skolebestyrelse ogsรฅ forรฆldrene en direkte stemme til bรฅde ledelsen og forvaltningen.
Jeg tror, det bliver svรฆrt at engagere forรฆldrene i en skolebestyrelse i folkeskolen, hvor 95 % af snakken vil handle om, hvad der sker pรฅ en folkeskole, og hvilke visioner og principper folkeskolen skal have. Dermed har de to skoler vidt forskellige interesser og eleverne pรฅ Karen Blixen skolen risikerer at blive overset.
Ved at bevare Karen Blixen Skolen som en selvstรฆndig skole sikres bรธrnenes fremtidige uddannelsesmuligheder, hvilket ogsรฅ vil have betydning for den stรธtte, de kan fรฅ brug for af kommunen som voksne.
Elevgruppen har formentligt muligheder, som peger mod FGU og STU, og forรฆldre og bรธrn har derfor behov for at blive rustet til dem.
Dette krรฆver en professionel indsats fra medarbejderne i samarbejde med ledelsen og UU. Kort sagt: Karen Blixen Skolen skal bevares som en selvstรฆndig skole.