Den danske Porsche-fabrikskører Bastian Buus er klar til at jagte sejren i det legendariske 1.000-kilometersløb på Suzuka, som finder sted den kommende weekend.
Bastian Buus vil sikre Porsche-sejr: Efter flere stærke præstationer i Asien, senest med en pole position og to podieplaceringer på japanske Okayama, tager Bastian Buus fra Kolding nu hul på et af årets højdepunkter sammen med Origine Motorsport.
-Jeg er opsat på en fantastisk weekend! Med et stærkt lineup af kørere, der alle har opnået flotte resultater med Origine Motorsport, har vi rigtig gode forudsætninger for at gøre det godt på Suzuka. Holdet har desuden sikret titlen i GT World Challenge Asia de to seneste år, så ambitionerne er høje, fortæller Bastian Buus i en pressemeddelelse.
1.000-kilometersløbet på Suzuka er fjerde afdeling af Intercontinental GT Challenge, hvor verdens bedste GT3-hold kæmper mod hinanden. Bastian Buus har allerede vist sit talent i mesterskabet med et podium ved 24-timersløbet på Nürburgring tidligere på sommeren samt en tæt placering ved 12-timersløbet på Bathurst i 2024.
Porsche har også store forventninger til weekenden. Buus og hans teamkammerater Laurin Heinrich og Alessio Picariello stiller til start i en bil med et design inspireret af vinderbilen fra 1981. En Porsche 935 K3 fra Kremer Racing, som sikrede mærkets første Suzuka-sejr og samtidig blev den første udenlandske vinder af det japanske løb. Siden da har Porsche vundet løbet hele 11 gange.
-Vi stiller med en stærk pakke og kommer direkte fra en flot weekend i Okayama. At køre i en bil med så ikonisk design lægger naturligvis et vist pres på os, men jeg håber og tror, at vi kan give designet sin anden Suzuka-sejr, siger den danske fabrikskører.
I alt 33 biler deltager i det japanske GT3-løb, hvor Buus, Heinrich og Picariello kører i den 11 biler store Pro-klasse. De første træningssessioner starter fredag den 12. september. Selve løbet flages i gang søndag den 14. september klokken 12.50 lokal tid (5.50 dansk tid). Løbet kan følges live på YouTube.

