Michael Markussen leverede varen ved sรฆsonpremieren pรฅ svenske Ring Knutstorp, hvor han med en andenplads i fรธrste heat beviste at titelkandidaturet er alvorligt ment.
Andenpladsen blev grundlagt med en tilfredsstillende tredjeplads i kvalifikationen, skriver Markussen Racing i en pressemeddelelse.
Med et lille sekund op til hurtigste mand kunne Michael Markussen godt have รธnsket mere, men i et helt nyt team er det vigtigt at vรฆre realistisk:
– Selvom jeg er omgivet af enormt erfarne folk der ved hvordan man vinder mesterskaber, skal vi stadigvรฆk lรฆre at arbejde sammen under et lรธb. Nรฅr vi fรฅr sporet os helt ind pรฅ hinanden kommer den sidste smule fart helt automatisk, siger Michael Markussen, der omsatte tredjepladsen til en andenplads – og teamets fรธrste pokal – efter et relativt roligt lรธb lรธrdag formiddag.
Der var til gengรฆld alt andet end ro og fred da andet lรธb blev startet lรธrdag eftermiddag. Allerede under optakten havde mekanikerteamet med bekymrede miner spejdet mod himlen, der skiftevis bรธd pรฅ blรฅ himmel og sne- og haglbyger. Dรฆkvalget ville have altafgรธrende betydning for udfaldet af lรธbet.
Mens banen tรธrrede op kรธrte feltet pรฅ banen og gjorde klar til start. Den svenske asfalt var ikke helt tรธr, sรฅ Michael havde en krรฆvende opgave med at fรฅ bilen i gang uden for meget hjulspind.
– Nรฅr sรฅdan en racerbil skal sendes afsted, gรฆlder det om at ramme det helt perfekte omdrejningstal for at fรฅ flest hestekrรฆfter som muligt sendt ned i asfalten uden at hjulene spinner. Og nรฅr banen er fugtig er man nรธdt til at give den mindre gas pรฅ grund af det lave vejgreb – til gengรฆld risikerer man at bilen staller (gรฅr i stรฅ, red.) … og det skete altsรฅ for mig, forklarer Michael, som ivrigt forsรธgte at fรฅ gang i bilen igen.
– Udfordringen var bare, at kรธreren ved siden af mig lavede samme nummer, sรฅ bilerne bagved havde ikke rigtigt noget sted at kรธre hen. Jeg blev pรฅkรธrt af รฉn bil fรธr jeg fik startet bilen igen, og da var jeg allerede langt nede i feltet, fortรฆller Michael Markussen.
Det handler om gode oplevelser
Efter et stรธrre oprydningsarbejde blev lรธbet givet frit igen, og her begyndte Michaels overhalingsarbejde. Det blev et lyspunkt pรฅ et lรธb, der havde potentiale til at give endnu en topplacering.
– For en racerkรธrer er en overhaling jo det bedste i verden, sรฅ hvis jeg ser bort fra resultatet var det super fedt! Ikke mindst for vores 60 gรฆster, der havde taget turen fra Danmark for at opleve vores fรธrste lรธb sammen med os. De fik da lidt ekstra at se pรฅ, griner Markussen.
Lรธbet pรฅ Ring Knutstorp gav ogsรฅ debut til teamets nye VIP-afdeling, og pรฅ trods af lave temperaturer og snebyger fik gรฆsterne en god dag i et opvarmet telt med god mad, underholdning og godt racerlรธb. Det er noget, som for alvor er sat i hรธjsรฆdet i denne sรฆson:
– Sponsorer er den benzin, som holder et racerteam kรธrende, og derfor har vi brugt mange timer pรฅ at designe den oplevelse, vi gerne vil give til dem, som tror pรฅ vores projekt. Jeg synes at det er blevet rigtigt godt, og jeg er stolt af alle dem som har hjulpet til med at fรฅ det her team pรฅ benene i lรธbet af vinteren, slutter Michael Markussen.
Maj mรฅned er ekstraordinรฆrt travl for den jyske DTC-kรธrer. I den kommende weekend gรฅr det nemlig lรธs pรฅ Monza-banen i Italien, hvor han skal kรธre anden afdeling af Michelin Le Mans Cup sammen med KEO Racing. Herefter nรฅr han lige hjem, fรธr han og resten af Markussen Racing gรธr klar til anden afdeling af DTC-mesterskabet, der kรธres pรฅ gaderne i Aarhus under Classic Race Aarhus.