Kolding Netavis

Trapholt åbner ny udstilling om Arne Jacobsen

Arne Jacobsen foran rækkehusene Søholm. Foto: Willy Henriksen/Ritzau Scanpix (Arkivfoto).

Til september åbner Trapholt den største og mest omfattende udstilling om Arne Jacobsen til dato.

Udstillingen, Arne Jacobsen – Designer Danmark, præsenterer et unikt indblik i arkitekten og designeren Arne Jacobsens, såvel de velkendte kanoniserede møbeldesigns og byggerier, som de mindre kendte sider. Det oplyser Trapholt i en pressemeddelelse.

Udstillingen, der åbner 10. september, præsenterer ny forskning om Arne Jacobsen. Gennem tre spor præsenteres vinkler og indsigter i den danske arkitekts liv, arbejde og indflydelse på Danmark som velfærdsstat og designnation. Udstillingen stiller skarpt på, hvorfor Arne Jacobsen har fået status som en af Danmarks vigtigste designere, og hvilken inspiration vi i dag kan hente fra hans livsværk.

Ved at dykke ned i de gennemførte totaldesigns, som Arne Jacobsen realiserede på bl.a. Aarhus Rådhus og Munkegårdsskolen får vi indblik i, hvorledes han var med til at give velfærdsstaten form og æstetik. Derudover præsenterer udstillingen gennem interviews, Jacobsens personlige filmoptagelser, akvareller og naturstudier, hvorledes kunst, kunstneriske processer og naturen havde en central plads i hans kreative arbejde.

Side om side med de kendte designklassikere præsenteres en lang række mindre kendte modeller, typer og formater, herunder akvareller, tegninger og tekstilmønstre. Endeligt stiller udstillingen spørgsmålet, hvordan det kan være, at vi i dag opfatter Arne Jacobsen som et særligt godt eksempel på dansk design, når han i sin samtid blev opfattet som en modernist og internationalist.

Velfærdsstatens æstetiker

Udstillingen udfolder udviklingen af velfærdssamfundet i tæt parløb med nye tiltag inden for arkitektur og design som led i den socialdemokratiske politik i tiårene efter Anden Verdenskrig. Arne Jacobsen og andre danske arkitekter og designere var med til at udvikle velfærdsstatens æstetiske udtryk gennem nye offentlige bygninger og møbler til det fælles rum. De skabte en æstetik og funktionalitet, der den dag i dag møblerer biblioteker, rådhuse, skoler, kontorer og sygehuse.

Karen Grøn siger:

– Resultatet kan ses som et samlet æstetisk udtryk for velfærdsstaten. Det kan være medvirkende til, at der i Danmark, ulig mange af vores europæiske naboer, er en bred enighed om, at æstetik, form og materialer er vigtig for vores trivsel i både den fælles og den private sfære.

Kreativ skabelsesproces

Fortællingen om Arne Jacobsen er også en fortælling om kreativitet, innovation og en livslang interesse for kunsten og naturen. Udstillingen gør op med den klassiske fortælling om den unge Arne Jacobsen som en modernistisk oprører og skildrer ham i stedet som en kreativ innovator. På Jacobsens tegnestue blev modeller og tegninger brugt til udveksling af viden og tanker og som et grundlag for fælles eksperimenter. Tilsammen udgør det et unikt indblik i en særlig kreativ skabelsesproces, som vi måske kan lære af i dag. Hans tilgang til faget og til den kreative proces er med til at gøre ham relevant, og det er måske derfor så mange af hans værker stadig lever i dag.

Er det egentligt dansk?

Arne Jacobsen bragte internationale strømninger til Danmark. Det medførte til tider voldsom debat. I dag mener mange, at hans værker er tydelige eksempler på dansk design.

Udstillingen diskuterer det interessante i, hvordan det som engang blev anset for at være fremmed, bliver en del af en fælles selvforståelse.

– Fortællingen om Arne Jacobsens design som særligt dansk viser således, hvordan en kombination af genstande, begivenheder og kontekster over tid kan rodfæste sig lokalt. Det sætter spørgsmål ved, om der findes noget, der er autentisk dansk, eller om danskhed i virkeligheden er under konstant forandring og udvikling, fortæller Karen Grøn.

Arne Jacobsen – Designer Danmark er kurateret af museumsinspektør Katrine Stenum i samarbejde med kunsthistoriker og registrator ved Arne Jacobsen Design I/S Annika Skaarup Larsen. Forskningen til udstillingen er udarbejdet i samarbejde med lektor ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet Nan Dahlkild.

Udstillingen er støttet af Ny Carlsberg Fondet, Augustinus Fonden, Bestles Fond, Knud Højgaards Fond, 15. juni fonden og William Demant Fonden.

Udstillingen kan ses på Trapholt i perioden 10.9.20- 24.5.21

Tagget med:
Del denne artikel
Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *