Soliditet, hovedstol, likvider, ÅOP. Lyder det som volapyk i dine ører? Så er du nok en del af de 50 procent af danskerne, der forlader din bank mere rundforvirret, end da du kom.
Det kræver ofte en dyb indånding eller to, når man som kunde træder ind gennem bankdøren. Ikke nok med at mange danskere ikke har stor tillid til bankerne, så har de fleste også svært ved at forstå bankrådgivernes sprog, og derfor opgiver mange at sætte sig ordentligt ind i deres bankforretninger. Men det skal være slut, hvis man spørger BankNordik, der har sat sig et mål om at blive Danmarks første volapykfrie bank. Det skriver BankNordik i en pressemeddelelse.
Banken har over det sidste år arbejdet på at gøre deres kommunikation mere forståelig for den almene dansker. De er startet internt, hvor alle medarbejdere har været på volapykkursus for at lære, at der er mange måder at sige tingene på, ligesom BankNordik eksternt er i gang med at gennemgå og omformulere kundebreve og gøre deres hjemmeside mere forståelig. I denne uge er banken endda gået i luften med en volapykknap, så kunderne kan anmelde uforståeligt sprog, hvis de falder over det på hjemmesiden.
– Vi mener, at danskerne har ret til at få en forståelig rådgivning omkring deres privatøkonomi, så de kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag. Det er jo store beslutninger omkring blandt andet køb af hus eller bil, så det er vigtigt at have tryghed i de valg, man tager. Vi mener, at det er vores opgave som bank at sikre, at vores kunder forstår deres økonomi. Derfor vil vi investere i rejsen mod at blive en volapykfri bank, siger Turið Finnbogadóttir Arge, forretningsdirektør hos BankNordik, i pressemeddelelsen.
Rejsen mod et volapykfrit samfund
Og at det er en rejse, understreger Turið Finnbogadóttir Arge, der forklarer, at der i bankverdenen findes en lang række fagudtryk, som man ikke kan fjerne af juridiske årsager. Men det er bankens opgave at oversætte og forklare disse termer over for kunden. Hun håber, at BankNordiks tilltag om at luge ud i volapykken vil smitte af på andre banker og måske endda til andre brancher.
– Vi bliver ikke volapykfrie over natten, og selvom vi har været i gang i mere end et år, så er der et stykke vej endnu. Vi har allerede lavet en række tiltag, og vi vil blive ved med at arbejde mod en mere forståelig rådgivning. Men vi har brug for, at danskerne hjælper os, så vi sammen kan skabe et sprog, som alle forstår. Og så håber vi selvfølgelig, at det fælles sprog kan overføres til andre banker og andre brancher, så vi på et tidspunkt kan arbejde mod et volapykfrit samfund, slutter Turið Finnbogadóttir Arge.