De kolde morgener får mange til at skrue op for varmen i bilen. Har du bare et lille stenslag i forruden, kan det hurtige temperaturskifte have store konsekvenser, og hos koldingensisk ekspert oplever man i vintermånederne en stigning i antallet af forrudeskader.

Vinteren har hidtil vist sig fra sin milde side, men alligevel er det ofte en kold fornøjelse at sætte sig i bilen om morgenen. Men selvom det kan være fristende straks at sætte fuld blus på varmen, skal du tænke dig om en ekstra gang i vintermånederne. Det kan nemlig ende med at koste dig forruden.

Det fortæller Mathias Toft, der er ansvarlig for Carglass i Kolding:

- Det temperaturskifte, der opstår, når du tænder for varmen i en bil, der har stået ude om natten, gør, at ruden kan udvide sig. Har du bare et lille usynligt stenslag i forruden, er der derfor stor risiko for, at det vil sprede sig, og du står med en ødelagt forrude, siger han i en pressemeddelelse.

Vinteren giver flere forrudeskift

Ifølge tal fra Danmarks Statistik har mere end 32.000 familier i Kolding Kommune bil. Hos Carglass i Kolding oplever de hvert eneste år en stigning i antallet af forrudeudskift i de koldeste måneder, fordi mange bilister ikke får fikset stenslag i tide.

Ifølge Mathias Toft kan alle stenslag op til størrelsen på en tokrone repareres, men er stenslaget større end det, skal hele ruden skiftes. Han råder derfor til, at man får repareret stenslaget med det samme, så det ikke udvikler sig i det kolde vejr – for på den måde kan man spare en del penge.

Har man et stenslag i ruden, som man endnu ikke har fået repareret, skal man ikke kun være påpasselig med varmen i bilen. Også det gamle tip om at hælde varmt vand på forruden for at fjerne is kan give problemer, fordi det også giver et hurtigt temperaturskifte, fortæller Mathias Toft.

Sidste år steg hverdagstrafikken på nogle af de i forvejen mest belastede strækninger i Trekantområdet med mellem 1,9 og 5,9 procent. Det viser helt nye tal fra Vejdirektoratet.

For et par uger siden offentliggjorde Dansk Industri en analyse, der viste, at trængslen på de danske veje årligt koster samfundet op mod 27 milliarder kroner. Et af de steder, der for alvor sættes penge til, er i Trekantområdet, og nye tal fra Vejdirektoratet viser, at der ikke er tegn på, at trafikken mindskes. Tværtimod.

Hverdagstrafikken på tre af de i forvejen mest trafikerede strækninger i Trekantområdet – nemlig motorvejen rundt om Kolding, Lillebæltsbroen og Vejlefjordbroen – er steget med mellem 1,9 og 5,9 procent. Det er væsentligt mere end den stigningstakst på 1,2 procent, som Vejdirektoratet og Transportministeriet bruger i deres prognosemodeller.

- Vi ser frem til regeringens nye infrastrukturplan, hvor der forhåbentligt er afsat penge til at løse de store trafikale udfordringer, vi har i Trekantområdet. Det vil gavne hele landet. Vi er et vækstcentrum, og det sted i landet, der næstefter Hovedstaden, leverer det største bidrag til Danmarks velstand. Den vækst bliver vi nødt til at sikre med kloge og rettidige investeringer i infrastrukturen, siger Jens Ejner Christensen, formand for Trekantområdet Danmark og borgmester i Vejle, i en pressemeddelelse.

På motorvejen rundt om Kolding, hvor der allerede i dag er kritisk trængsel, steg trafikken sidste år med 1,9 procent. Her spilder bilister så meget tid med at sidde i kø, at en udvidelse af motorvejen vil kunne tjene sig hjem på cirka 7 år. Med en samfundsøkonomisk rente på 13,8 procent er det faktisk dét større vejprojekt i Danmark, der allerbedst kan betale sig.

En udvidelse af motorvejen rundt om Kolding er ikke alene nødvendig. Det er også en god forretning, der vil kunne tjene sig ind på cirka syv år.

En netop offentliggjort analyse fra Dansk Industri viser, at trængsel på de danske veje årligt koster samfundet op mod 27 milliarder kroner.

Et af de steder, hvor der for alvor sættes penge til, er i Trekantområdet. Blandt andet på motorvejen rundt om Kolding, hvor bilister hver dag spilder så meget tid med at sidde i kø på grund af trængsel, at en udvidelse af motorvejen vil kunne tjene sig hjem på cirka syv år. Med en samfundsøkonomisk rente på 13,8 procent er det faktisk dét større vejprojekt i Danmark, der allerbedst kan betale sig. Det skriver Trekantområdet i en pressemeddelelse.

Projektet var derfor også med på den tidligere regerings liste over infrastrukturprojekter, som skal gennemføres de kommende år, og Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) forventer også, at den er med blandt investeringer i den infrastrukturplan, som den nye regering efter al sandsynlighed får forhandlet færdig før sommerferien 2020.

- Det haster med at få sat gang i udvidelsen. Trængsel på motorvejen rundt om Kolding er allerede kritisk. Vi oplever dagligt lange køer og forsinkelser i myldretiden til stor gene for både vores borgere og virksomheder. VVM undersøgelsen er lavet, og med den tårnhøje samfundsøkonomiske rente på 13,8 procent er der ingen grund til at udsætte det længere, siger Jørn Pedersen i pressemeddelelsen.

Julen sig sagte nærmer, og med julen følger også nogle af årets største rejsedage, når danskerne kører gennem landet for at fejre højtiden i familiens skød.

Julens udrejsetrafik vil i år fordele sig over flere dage, og Vejdirektoratet forventer derfor ikke de store forsinkelser på vejene i tiden op til juleaften.

Dog skal man - også i år - være opmærksom, hvis man har planlagt at rejse Lillejuleaften. Her forventer vi tæt trafik og risiko for mindre kødannelser om formiddagen og i den tidlige eftermiddag. Derudover regner Vejdirektoratet med trængsel på vejene - og dermed stor risiko for kødannelser og forsinkelser - 2. juledag. Denne dag er erfaringsmæssigt en af årets største rejsedage, hvor trafikken især bevæger sig på tværs af landet i østgående retning fra Jylland mod Hovedstadsområdet.

Vejdirektoratet anbefaler derfor, at du undlader at køre i tidsrummet 10:00-15:00 på 2. juledag eller – om muligt – vælger en anden dag til turen hjem, hvis du vil undgå den værste rejsetrafik.

Tjek trafiksituationen inden du kører ud

Der kan altid opstå kø og forlænget rejsetid pga. uheld, dårligt vejr eller andre uforudsete hændelser, og risikoen er større, når der er mange biler på vejene. Derfor råder Vejdirektoratet dig til at holde dig orienteret om den aktuelle trafiksituation på din rute, inden du tager afsted.

Det kan du gøre på www.trafikinfo.dk, hvor du også kan høre de seneste meldinger fra P4 trafik.

Vejret kan få stor indflydelse på trafikken

Den helt store ubekendte faktor i trafikprognosen for juledagene er altid vejret. Det er som regel til stor gene for juletrafikken, hvis julen falder sammen med frost og snefald, da det medfører en væsentlig risiko for længere rejsetid på grund af vanskelige forhold på vejene.

Se Vejdirektoratets prognose i grafikken nedenunder...

De seneste års milde og snefri vintre har fået bilejere i Kolding til at droppe vinterdæk til fordel for helårsdæk, fortæller lokalt autoværksted. Ekspert i dæksikkerhed kalder helårsdæk et kompromis.

Det er efterhånden mange år siden, at de 32.000 koldingensiske familier med bil har skullet bekymre sig om, at sne og frost har gjort vejene ufremkommelige. Fra 2013 til 2018 havde vintrene en gennemsnitstemperatur, der var 2,45 grader højere end klimanormen, og de milde vintre kan aflæses i vores dækvalg.

Ifølge tal fra autoværkstedskæden QuickPot i Kolding er salget af helårsdæk mere end fordoblet fra 2013 til 2018. I samme periode dalede salget af vinterdæk med næsten 15 procent – hvor virksomhedens vækst er modregnet.

- Med det gode vejr vi har haft de seneste par år, er det helt forståeligt, at helårsdæk begynder at ligne et solidt alternativ, så man slipper for dækudskiftning. Men her skal man bare huske, at man ofrer ekstra sikkerhed for at undgå en smule besvær med dækskift. Rent sikkerhedsmæssigt er den bedste helårsløsning stadig at have dæk, der passer til sæsonen, siger værkstedschef hos QuickPot Kolding, Lars Amtoft Uglebjerg, i en pressemeddelelse.

Han mener, at helårsdæk i visse tilfælde kan være et fint alternativ til vinterdæk. Men det forholder sig helt anderledes med sommerdæk i vinterperioden. Ved frost og sne fungerer sommerdækket så dårligt, at det kan være decideret farligt at køre på i trafikken. Af samme årsag anbefaler han – på lige fod med både Rådet for Større Dæksikkerhed og FDM – at skifte til vinterdæk, så snart gennemsnitstemperaturen er under syv grader.

Et kompromis

Hver vinter foretager Rådet for Større Dæksikkerhed en optælling af tusindvis af danske biler, hvor det undersøges, hvilke dæk der køres med. Seneste vinter kørte 7 procent på helårsdæk, mens 10 procent havde sommerdæk på.

- Helårsdæk er blevet populære, men det vil altid være et kompromis – som at bære den samme jakke hele året rundt. Helårsdæk er ikke et reelt alternativ til vinterdæk, men en alternativ løsning for de, der ikke kører langt og kan lade bilen stå, når der er sne og is. Den eneste rigtige løsning er i mine øjne at bruge vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren, forklarer Volker Nitz, der er direktør i Dækbranchen Danmark.

Ifølge de markedsførende, uafhængige tests gennemført af den tyske bilistforening ADAC, når ingen helårsdæk en rating af vinteregenskaberne, der er lige så god som vinterdæk.