Fredag, 19. Juli 2019

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Sommerferien er højsæson for de såkaldte CEO-frauds (direktørsvindel), hvor bedragere forsøger at lokke penge ud af virksomheder eller foreninger ved på mails at udgive sig for direktør eller bestyrelsesmedlem. Anmeldelser til politiet viser, at også mindre foreninger er et yndet mål for svindlerne.

"Jeg har brug for dig til at overføre 4.820,00 EUR til en modtager i dag. Jeg har bankoplysninger, Kan du foretage betaling nu?"

Hvis man modtager en besked som denne fra sin chef i ferieperioden, er det en god ide at dobbelttjekke, hvem pengene skal overføres til, og om afsenderen faktisk er, hvem han siger, han er. Henover sommeren har politiet tidligere år set de såkaldte CEO-frauds, hvor gerningspersoner forsøger at franarre virksomheder eller foreninger oplysninger eller pengebeløb ved at udgive sig for at være direktøren og bede om en pengeoverførsel, skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

- I sommerferien er der ofte kun få medarbejdere på arbejde, og de skal måske løse nogle andre opgaver, end de plejer. Så når der kommer en mail, der beder om en pengeoverførsel, kan der være større risiko for, at en vikar ikke stiller spørgsmål eller kender de normale sikkerhedsrutiner ved betalinger og overførsler, og i stedet bare gør som man bliver bedt om. Det udnytter gerningspersonerne bag CEO-fraud, forklarer Trine Møller, som er centerchef for politiets Landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK).

Landsdækkende center giver overblik

Igennem et stykke tid har LCIK nu set en udvikling i anmeldelser på CEO-fraud, hvor især omfanget af sager rettet mod mindre foreninger er stort.

- Vi kan se, at de i høj grad målretter deres bedrag mod små foreninger, som de prøver at franarre mindre beløb – typisk under 5.000 Euro, forklarer Trine Møller og fortsætter:

- Fordi vi nu har samlet alle sager med økonomisk it-kriminalitet i et landsdækkende center, får vi bedre overblik og mulighed for at se mønstre og tendenser, som vi ikke bemærkede tidligere. Derfor har vi opdaget, at gerningspersonerne ikke kun går efter større virksomheder, men altså går meget specifikt efter små foreninger, og derfor slår vi nu alarm og advarer også foreninger mod denne kriminalitetsform.

Hav en ordentlig procedure

CEO-fraud foregår typisk via e-mail, hvor gerningspersonen sender en e-mail til eksempelvis kasseren i en forening fra en e-mail adresse, der – på overfladen – ligner bestyrelsesformandens. Her vil gerningspersonen bede om at få overført et bestemt pengebeløb - ofte under indtrykket af, at det haster.

Hvis man reagerer på e-mailen, vil gerningspersonen typisk følge op med en e-mail indeholdende de kontooplysninger, som der ønskes overført penge til samt bede om at få tilsendt en kvittering for overførslens gennemførsel.

Selvom de falske mails ofte ser ægte ud, er det ifølge Trine Møller relativt let at undgå at blive narret, hvis man blot tager nogle simple forholdsregler og har nogle enkle procedurer på plads i sin virksomhed/forening.

- Helt lavpraktisk kan man jo prøve at ringe eller sms’e til direktøren eller bestyrelsesmedlemmet og få vedkommende til at bekræfte, inden man overfører pengene. Man kan også klikke på navnet på afsenderen i mailen. Som oftest vil man kunne se, at det ikke er direktørens eller bestyrelsesmedlemmets navn, men et andet navn, der kommer frem, når man trykker på det, siger Trine Møller og slutter:

- Det er også en god ide at tale med medarbejderne eller foreningsmedlemmerne om CEO-fraud, så de er opmærksomme på det. Og skulle uheldet være ude, så reager hurtigt, så du kan nå at få standset overførslen ved at tage kontakt til banken.

Hvad kendetegner en CEO-fraud e-mail?

1. Personlig stilet. Gerningspersonen har gjort sit forarbejde og stilet e-mailen personligt med det rigtige navn. Typisk vil afsenderen Det haster. Gerningspersonen opstiller typisk en meget kort tidsfrist for overførslen, og vil ofte bede om at få overført betalingen nu-og-her.

2. Udenlandske beløb. Gerningspersonen vil typisk bede om beløb i udenlandsk valuta. Der er ofte tale om EURO eller Britiske Pund.

3. Generelle vendinger. En gerningsperson vil ofte forsøge sig med generelle vendinger som f.eks. ”..4820 EUR til en modtager i dag”. Gerningspersonen har ikke nødvendigvis et kvalificeret bud på, hvem en relevant ‘modtager’ kunne være og holder sig derfor til generelle termer.

4. Kort og kontant. I forlængelse af punkt 4 vil en bedragerisk e-mail omhandlende CEO-fraud typisk også være kortfattet og holde sig til pointen; at der skal overføres nogle penge –hurtigt.

5. Mærkelige formuleringer og fejl. Ofte bærer e-mailene præg af at have været gennem et oversættelsesprogram f.eks. www.translate.google.com. Derfor kan der godt opstå unaturlige ordstillinger, underlige formuleringer eller fejl, f.eks. ”Er du tilgængelig nu?” eller ”Jeg har bankoplysninger, Kan du foretage betaling nu?”.

6. Fortsætter korrespondancen. Svarer du på mailen, vil gerningspersonen indgå i en korrespondance med dig og typisk følge op med oplysninger om de kontooplysninger, som der ønskes overført penge til.

Sådan undgår du CEO-fraud

• Undlad, hvis muligt, at have offentligt tilgængelige kontaktoplysninger om bestyrelsesmedlemmer på en hjemmeside. Oplys kun en hovedmail for kontakt til foreningen.

• Hav en robust vedtægt/procedure, fx "ret altid personlig henvendelse til afsender ved anmodning om overførsel af store beløb", samt en regel om, at flere skal godkende en transaktion, og gerne ad andre kanaler, fx sms.

• Vær opmærksom på udansk sprogbrug og mærkelige formuleringer.

• Reagér hurtigt, hvis uheldet er ude, så bankoverførsler om muligt kan hindres, inden de gennemføres.

Politiet landet over gennemfører traditionen tro i påskedagene en målrettet indsats mod hastighed, spiritus- og narkotikakørsel.

Påsken forbindes for mange med ferie, hvor bilen ofte anvendes som transportmiddel. Her kan hastigheden spille en rolle, og der ses en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne. Derfor vil hastighedskontrollerne primært foregå på uhelds- og hastighedsbelastede vejstrækninger.

Derudover opretholder politiet et præventivt kontroltryk ved at gennemføre kontroller på andre vejstrækninger.

Hastighed var en betydende faktor i mere end halvdelen af de dødsulykker, som skete i perioden 2012-2017.

Samtidig er påsken en højtid, hvor man mødes i festligt lag, og hvor der ofte indtages spiritus. Politiet opfordrer til, at man på forhånd aftaler, hvem der skal køre bilen hjem efter festlighederne, eller at man tager en taxa eller bus hjem.

Spiritus i hver femte dødsulykke

Selvom den generelle holdning er, at det er uacceptabelt at køre i påvirket tilstand, er spirituspåvirkede bilister fortsat involveret i hver femte dødsulykke.

Politiets patruljer vil også være på vejene i påsken, og udover spirituspåvirkning vil politiet kontrollere, om bilisterne er påvirkede af narkotika eller medicin.

Politiets påskekontrol varer frem til og med 2. påskedag.

350–400 personer kontrolleret på rasteplads Oksekær Vest, nord for Padborg.

Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) ved Syd- og Sønderjyllands Politi gennemførte fredag en såkaldt kriminalitetskontrol ved den sønderjyske motorvej, på rasteplads Oksekær Vest, nord for Padborg.

Der er tale om uvarslede kontroller, der finder sted med mellemrum.

Ved kriminalitetskontrollen bliver et større antal køretøjer vinket ind og kontrolleret i samarbejde med blandt andet Toldstyrelsen.

Formålet med kontrollen er at sikre, at lovgivningen på flere områder bliver overholdt og herunder også afdække eventuelle omrejsende kriminelle samt overtrædelser af færdselsloven og anden lovgivning.

I alt blev 350 – 400 personer kontrolleret. Trafikken var tæt på motorvejen fredag, og myndighederne stoppede derfor kontrollen i perioder for at afvikle kø, så man generede trafikanterne mindst muligt.

I forbindelse med kontrollen blev der bl.a. optaget sager om overtrædelse af knivloven, kørsel i narkopåvirket tilstand, kørsel uden førerret, kørsel uden sikkerhedssele, manglende forsiking og fornærmelig tiltale mod ansat i offentlig tjeneste.

Falder der is af lastbilen, så vanker der bøder og betinget frakendelse.

Der har i den sidste uge været mindst tre tilfælde, hvor Sydøstjyllands Politi har skrevet sager på lastbilchauffører, fordi der er faldet is af deres køretøjer i forbindelse med kørslen, oplyser politiet i en pressemeddelelse.

Det er førerens ansvar efter færdselsloven at optræde hensynsfuldt og være agtpågivende og at køretøjet er indrettet og holdes i en sådan stand at der ikke opstår fare, skade eller ulempe for andre.

Der lægges i hver sag op til en bøde på 2.500 kroner og til en betinget frakendelse af førerretten.

Politiet gennemfører i uge 4 en målrettet indsats mod cyklister og knallertkørere, der af og til tager unødvendige chancer i trafikken og bryder færdselsloven til gene for andre trafikanter og med risiko for ulykker.

Bløde trafikanter udgør en betydelig del af de dræbte og tilskadekomne i trafikken, og de er mere udsat for alvorlige skader, når de er involveret i trafikulykker. Derfor gennemfører politiet i perioden 21. januar til 27. januar en målrettet indsats mod cyklister og knallertkørere, oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

I 2017 blev 27 cyklister og 9 knallertførere dræbt i trafikken, hvor yderligere 766 cyklister og 292 knallertførere kom til skade. I en del af ulykkerne var risikobetonet adfærd hos cyklister og knallertkørere en medvirkende årsag.

Hvis knallerter kører for stærkt, udgør det en væsentlig risiko for føreren selv og for medtrafikanterne. Samtidig skaber høj hastighed ofte utryghed for cyklister og gående på cykelstier og gangstier, hvor støjgener også er en faktor, som er til irritation for omkringboende.

Hvorfor indsats mod cyklister og knallerter?

• Bløde trafikanter er mere udsat for alvorlige skader eller død i ulykker.

• Nogle cyklister og knallertkørere kører over for rødt lys, kører på fortove i fodgængerfelter og tager ikke hensyn til andre trafikanter.

• Ulovlige knallerter udgør en væsentlig risiko for føreren selv og andre.

• Ulovlige knallerter skaber utryghed på gangstier i boligområder, hvor beboerne også generes af støj.

Ejer af vielsesring med inskription efterlyses.

Sydøstjyllands Politi efterlyser ejermanden af en vielsesring, der har følgende inskription:

Hans Emil 1.9.62.

Vielsesringen er fundet i forbindelse med efterforskning af indbrud.

Ringen er en glat guldring, og den blev fundet den 1. juli i år her i politikredsen i lommen på en anholdt indbrudstyv.

- Vi vil rigtig gerne i kontakt med ringens ejer - både for at kunne levere ringen tilbage, men også for at opklare det indbrud, den sandsynligvis stammer fra, skriver Sydøstjyllands Politi i et opslag på Facebook.

Er du ringens ejer, eller ved du, hvem der er, kan du kontakte Sydøstjyllands Politi på 114.

 

Der er uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke i trafikken.

For at få flere til at holde fokus på trafikken, sætter landets 12 politikredse ind med en uopmærksomhedskontrol fra mandag den 17. september til søndag den 23. september, oplyser Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

Indsatsen støtter Rådet for Sikker Trafiks kampagne ”Kør bil, når du kører bil” og Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan, hvor uopmærksomhed indgår som ét af ti indsatsområder for at begrænse antallet af uheld i trafikken.

Kontrollerne indgår i rækken af de fælleseuropæiske færdselskontroller, der arrangeres af det europæiske færdselspolitisamarbejde TISPOL. Onsdag den 19. september afvikler Tispol kampagnen: ”Project Edward” – En dag i Europa uden dræbte i trafikken.

Hvad laver folk bag rattet?

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har gennemført en undersøgelse i hele landet i foråret 2017, hvor man på by-, lande- og motorveje har observeret, hvad 26.000 trafikanterne foretager sig bag rattet.

Undersøgelsen slår fast, at cirka 6 % af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel udfører en handling, der kan distrahere dem og tage deres fokus fra trafikken. Det vil sige, at de enten taler i håndholdt mobiltelefon, ind-stiller deres GPS, spiser eller drikker, mens bilen er i fart.

Undersøgelsen konkluderer også, at det særligt blandt de tunge køretøjer (især lastbiler) er et problem. Mens cirka 6 % af førerne af personbiler og vare-vogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig cirka 15 %, viser observationerne fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Politiet er klar til skolestart.

Politiet landet over gennemfører i uge 33 og 34 målrettede indsatser på skolevejene i forbindelse med skolestart, hvor mange tusinde børn har første skoledag, hvilket betyder at mange små, nye og urutinerede trafikanter bevæger sig rundt i trafikken.

Det skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.

- Det er vigtigt at køre hensynsfuldt på skolevejene, hvor tusindvis af børn færdes hver dag. Hvert år stopper vi desværre alt for mange bilister, der kører for stærkt, som har glemt at bruge sele på dem selv og deres barn eller som undlader at respektere diverse forbudsskilte ved skolerne. For sikkerhedens skyld gennemfører vi også kontroller i år, siger Christian Berthelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Nogle bilister har for travlt med at bringe deres egne børn sikkert i skole. De udviser ikke hensyn overfor andres børn, der som fodgængere eller cyklister er på vej til skole. Derfor vil politiet igen i år ved anvendelse af manuelle kontroller og Automatisk Trafik Kontrol sætte ind for at medvirke til sikring af skolevejen og skride ind over for trafik-syndere.

Politiindsatserne vil blive koncentreret om skoleveje, hvor der især vil blive fokuseret på:

• Bilernes hastighed
• Om børnene er fastspændt i bilerne i sikkerhedssele
• Om førerne selv husker at anvende sikkerhedssele
• Skolepatruljernes arbejde, og
• Forældrenes trafikale adfærd, herunder parkering, i forbindelse med aflevering af børn ved skolerne.

Forældrenes indsats

Der er heldigvis få børn, der kommer til skade i trafikken, og det skyldes blandt andet at forældrene er gode til at passe på deres børn, når de skal ud på vejene, hvor forældre-nes indsats betyder meget.

Træn skolevejen til fods

• Vælg en sikker rute. Det er den rute, hvor I skal krydse vejen færrest gange, og hvor der er mindst trafik.
• Gå ruten mange gange sammen og aftal enkle regler for, hvad barnet skal gøre de forskellige steder.
• Gentag reglerne, I har øvet før: Stop ved kantstenen, se dig for til begge sider, tjek at bilerne stopper, før du går over for grønt.
• Lær dit barn at lægge mobiltelefonen væk, når I går i trafikken. Og vær selv et godt eksempel.

Træn skolevejen på cykel

Selv om dit barn ikke er klar til at cykle alene endnu, kan I bruge skolevejen til at cykle sammen, hvis trafikken er egnet til det - og dit barn er klar. Det er dig, der bedst kan vurdere det.

• Vælg en sikker cykelrute, hvor I skal krydse vejen færrest gange og hvor der er cykelsti.
• Lad dit barn køre inderst eller forrest - så kan du holde øje med det.
• Sig til i god tid, før I skal dreje.
• Lær dit barn at give tegn, når I skal dreje eller stoppe.
• Stop og se jer godt for, før I krydser en vej. Husk, dit barn har brug for længere tid end dig til at sætte i gang. Nogle steder skal I måske trække over.
• Husk cykelhjelmen. Den bedste måde at få dit barn til at bruge cykelhjelm, er hvis du selv gør det.

Transporterer du dine børn i bil, når de skal til og fra skole skal du blandt andet:

• Vær opmærksom og udvis hensyn overfor de andre trafikkanter på vejen.
• Vær opmærksom og udvis agtpågivenhed overfor de mange nye og usikre trafikkanter.
• Sørg for at dine børn og du selv er fastspændt.
• Overhold hastighedsgrænsen.
• Koncentrer dig om at køre bil, når du kører bil.
• Respekter skiltningen omkring skolerne, indkørsel forbudt og parkeringsforbud m.m.

  1. Populært
  2. Læs også...

Nyheder efter dato

« Juli 2019 »
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31