Alle er velkomne, når Hansenberg Tekniske Gymnasium slår dørene op til Uddannelsesaften.

Med en teknisk studentereksamen er mulighederne mange. Og de muligheder er alle velkomne til at høre mere om, når Hansenberg Tekniske Gymnasium i Kolding inviterer til Uddannelsesaften tirsdag den 15. januar klokken 19-21.

Her kan alle interesserede opleve gymnasiets studiemiljø og studieretninger, hvor eleverne får kompetencer, som de kan tage med direkte over på en videregående uddannelse og til arbejdslivet.

På Hansenberg Tekniske Gymnasium har eleverne eksempelvis adgang til laserskærer, 3D-printere, industrirobotter og et værksted til bearbejdning af træ, plast og metal.

Uddannelsesaftenen begynder med et oplæg i gymnasiets bistro. Herefter åbner en messe, hvor elever og undervisere står klar til at fortælle om hverdagen på Hansenberg Tekniske Gymnasium, oplyser skolen.

Mange valgte at bruge eftermiddagen på at se nærmere på en lang række erhvervsuddannelser - og på HANSENBERGs faciliteter og studiemiljø - da skolen holdt Åbent Hus.

At få en uddannelse med fremtid er et stort ønske hos mange.

Interessen for at høre mere om erhvervsfaglige uddannelser var da også stor, da HANSENBERG i Kolding forleden holdt Åbent Hus på tre adresser. Her var der rig mulighed for at komme helt tæt på skolens uddannelser.

Rundt om på HANSENBERG arbejdede elever nemlig med deres projekter, så de besøgende fik et førstehåndsindtryk af skolens studiemiljø og faciliteter. Derudover stod elever, vejledere, undervisere og praktikpladskonsulenter klar til at svare på spørgsmål.

- Gæsterne vil gerne høre, hvordan hverdagen er på HANSENBERG - og hvordan samspillet mellem lærere og elever er, forklarede Kim Marie Borregaard, der var en af de talrige elevguider under arrangementet.

Kreative elever

Hun er selv godt i gang med Grundforløb 1 og arbejder hen imod en karriere som kok:

- Jeg har aldrig fortrudt, at jeg valgte HANSENBERG. Det har nærmest betydet alt for mig, og jeg får lov til at vise min kreativitet hver dag. Hvis jeg kan få andre til at føle sig hjemme her ved at være guide i dag, er det bare fedt.

En af de mange besøgende ved arrangementet var Silas Vemmelund Andersen fra Børkop. Han fortalte, at han var taget til Åbent Hus, fordi han drømmer om at blive mediegrafiker:

- Det er det kreative, der trækker - det, at man kan skabe noget.

Silas Vemmelund Andersen havde sin mor, Lenike Vemmelund, med til Åbent Hus. Og mor og søn fortalte, at de i bilen på vej til Kolding havde talt om det at tage en erhvervsuddannelse, for den uddannelsesretning er ikke en, som Silas Vemmelund Andersens nærmeste familie har erfaring med at vælge.

- Jeg ved ikke, hvor jeg har fået sådan et kreativt barn fra. Måske stammer det fra hans mormor. Men vi har talt om, at det vigtigste er, at han laver noget, han brænder for, fortalte Lenike Vemmelund.

Afklarede unge

Og HANSENBERGs Åbent Hus tiltrak mange unge, som allerede brænder for at begynde på en specifik uddannelse. Det konstaterede uddannelsesleder ved Teknia på HANSENBERG Kim Birk Fast mod slutningen af arrangementet:

- Unge mennesker kan være usikre på, hvad de vil uddanne sig til. Men vi har i dag set et mønster, hvor de er meget afklarede med, hvad de vil. Jeg vil skyde på, at vi har vist omkring 70 procent af de besøgende direkte over til en specifik uddannelse.

- Vores elevguider har gjort et fremragende stykke arbejde. Det er en fornøjelse at se, tilføjede Kim Birk Fast.

Åbent Hus-arrangementet var især målrettet potentielle elever, der kan starte på uddannelse til januar 2019.

Dyrepasserelever kan få rigtig meget ud af, at Hansenbergs zoo i Kolding nu er blevet medlem af en prestigefyldt organisation af progressive zoologiske haver og akvarier i Europa.

Hvad har Kolding til fælles med europæiske storbyer som Barcelona, Berlin og Budapest?

Sikkert flere ting, men nu har samtlige byer også zoologiske haver, der er medlem af the European Association of Zoos and Aquaria (EAZA). Erhvervsskolen Hansenbergs egen zoo er nemlig blevet optaget i det meget fine selskab.

Skolechef ved Organia på Hansenberg Niels Peter Hansen forklarer, at medlemskabet af EAZA åbner op for en lang række muligheder for samarbejde på tværs af landegrænser:

- Det er meget positivt for en skole-zoo. At vi har et "værksted", der er på så højt et fagligt niveau, at det berettiger til optagelse i EAZA, profilerer i den grad fagfagligheden i dyrepasseruddannelsen. Det styrker uddannelsens internationale profil, og vores elever får endnu bedre chancer for ansættelse i udlandet. De store zoologiske haver, der er med i EAZA, finder ud af, at der også er en skole med. Så kan de lige så godt spørge her, hvis de skal bruge en ny medarbejder. Det er virkelig en fjer i hatten, siger Niels Peter Hansen i en pressemeddelelse fra Hansenberg.

Delegation på besøg

En delegation fra EAZA har som en del af proceduren været forbi Hansenbergs zoologiske have, og medlemmerne af udvalget var meget tilfredse med det, de så.

EAZA begrunder således blandt andet sin beslutning om at indlemme Hansenbergs zoo i organisationen med, at stedet har "imponerende faciliteter til at uddanne den næste generation af europæiske dyrepassere".

I EAZA hæfter man sig også ved de høje standarder inden for pasningen af dyrene, og at stedet er veldrevet.

Anerkendelse fra udlandet

Niels Peter Hansen forklarer, at man i EAZA har et ønske om at lave en standardiseret dyrepasseruddannelse på tværs af lande. Og her har Hansenberg et forspring, vurderer skolechefen:

- Ikke ret mange lande har en dyrepasseruddannelse som vores. Den danske dyrepasseruddannelse er meget anerkendt i udlandet, så jeg kan godt forestille mig, at EAZA derfor læner sig op ad vores uddannelse.

Niels Peter Hansen påpeger også, at Hansenberg med medlemskabet får lettere adgang til interessante kontakter og kurser. Eksempelvis har EAZA en stor database med undervisningsmaterialer på alle niveauer op til kandidatniveau, som Hansenbergs faglærere kan anvende.

Truede dyrearter

EAZA blev oprettet i 1992 med det formål at opfordre til samarbejde mellem Europas mest progressive zooer og akvarier inden for uddannelse, research og bevarelse af truede dyrearter.

Hansenbergs zoo er hjemsted for cirka 45 dyrearter - deriblandt den truede kattalemur, den skandinaviske los og den sorthovedede dødningehovedabe, som er med i internationale avlsprogrammer.

Og faglærer ved Organia på Hansenberg Karsten Jensen ser klare fordele ved, at skolen nu er med i det store, internationale samarbejde:

- Det betyder nemmere adgang til at være med i avlsprogrammer, og mulighederne for at bytte dyr bliver bedre. På sigt kan vi få flere dyrearter - og vi får mulighed for at arbejde endnu mere med truede dyrearter, end vi allerede gør. Det giver vores elever en mere autentisk oplevelse, og de får bedre indsigt i, hvordan man arbejder i de store zoologiske haver, fortæller Karsten Jensen.

Dyrepasseruddannelsen på Hansenberg har fire specialer: dyr i zoologiske anlæg, forsøgsdyr, hestemanager og dyrehandel.

Smedebranchen mangler faglært arbejdskraft, og en ny aftale mellem erhvervsskolen Hansenberg i Kolding og Industrisamarbejdets Lærlingeindsats skal gøre det nemmere for smedeelever og virksomheder at finde hinanden.

Mangel på faglærte er en udfordring - også for metal- og maskinindustrielle virksomheder over hele landet, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

I Industrisamarbejdet, der er et stærkt fællesskab bestående af 1.750 virksomheder - og som er en del af Dansk Industri (DI) - har man derfor introduceret en lærlingeindsats, hvor medlemsvirksomheder over hele landet tager et stort ansvar for at uddanne fremtidens faglærte smede, industriteknikere, automatikteknikere og værktøjsmagere.

Erhvervsskolen Hansenberg i Kolding har nu indgået en aftale med Industrisamarbejdets Lærlingeindsats. Aftalen indebærer, at Industrisamarbejdets Lærlingeindsats fungerer som koordinator og sørger for at matche smedeelever med virksomheder fra Industrisamarbejdets Lærepladsnetværk, hvis eleverne ved afslutningen af Grundforløb 2 mangler en læreplads - og i øvrigt opfylder en række grundlæggende kriterier.

- Det betyder, at vi kan kommunikere noget sikkerhed ud til eleverne om, at deres praktik er garanteret. Derfor er jeg glad for DI's initiativ - og for, at virksomhederne tager ansvaret på sig for at sikre eleverne en kvalificeret gennemførsel af deres uddannelse, siger skolechef for Teknia, Designia og 10. klasse på Hansenberg Dan Zielke.

Stor jobsikkerhed

Fra DI lyder det, at de ufaglærtes andel af beskæftigelsen i den metal- og maskinindustrielle branche er faldet i de senere år. Forklaringen skal blandt andet findes i digitalisering, automatisering og produktivitetsforbedringer, for den teknologiske udvikling giver mange muligheder - men udviklingen kræver også dygtige medarbejdere, der er i stand til at udnytte disse muligheder.

I de kommende år går mange faglærte i branchen på pension, og ifølge DI kan det give virksomheder alvorlige rekrutteringsudfordringer. Det er derfor helt afgørende, at flere unge uddannes til en fremtid som eksempelvis smed.

- Jobsikkerheden for smede er utrolig stor, og om ganske få år vil efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft være enorm. Derudover er en erhvervsuddannelse langt fra en ensporet vej. Det er en vej med mange afkørsler og muligheder, så man åbner mange døre ved at tage en erhvervsuddannelse, påpeger Dan Zielke.

Medarbejdere fra Industrisamarbejdets Lærlingeindsats har i det forgangne år rejst rundt i Danmark for at besøge flere end 300 virksomheder, som alle har tilmeldt sig lærepladsnetværket.

Tal for foråret 2018 viser, at virksomhedernes indberettede antal af potentielle lærepladser for smedeelever er højere end antallet af elever, der har brug for hjælp til at finde en læreplads.

På Hansenberg Tekniske Gymnasium er 3.g-eleverne godt i gang med slutspurten, og mange er allerede begyndt at fejre deres studentereksamen.

Solen skinner, og himlen er blå i Kolding.

Og sommerfuglene har nok en fest i maverne på 3.g-eleverne på Hansenberg Tekniske Gymnasium. Tirsdag er de første elever nemlig oppe til den afsluttende eksamen, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

Ved 10.30-tiden kunne årets ni første studenter begynde de kommende dages fejringer. De var oppe i tremandsgrupper, og den første gruppe, der fik hue på, bestod af Majken Vitfell Køpke, Marie Alstrup Maxsø og Magnus Kjeldsen Johannsen.

Sammen var de oppe i teknikfaget Proces, levnedsmiddel og sundhed - men de modtog hver især en flot, individuel karakter.

- Det var meget nervepirrende at være oppe, og jeg havde ingen idé om, hvordan det var gået. Men det er meget mere afslappende at være oppe sammen med sin gruppe, for man kan hjælpe hinanden og rette eventuelle fejl undervejs, fortæller Majken Vitfell Køpke.

Fremtiden venter

Hun har i første omgang planer om at tage et sabbatår efter studentereksamen.

Det samme har Marie Alstrup Maxsø:

- Bagefter regner jeg med at læse veterinærmedicin i København.

Magnus Kjeldsen Johannsen har derimod ingen planer om at tage et sabbatår. Går alt, som han gerne vil, begynder han at læse på universitetet til september:

- Jeg vil gerne læse bioteknologi, og det bliver højst sandsynligt i Aarhus, forklarer han.

Men inden fremtiden venter, handler det om nutiden - og velfortjent hygge og fest med venner og familie.

Studentereksaminerne fortsætter onsdag, og torsdag den 28. juni er der translokation for studenterne anno 2018 på Hansenberg Tekniske Gymnasium.

Se billederne nedenunder...