onsdag, 19. september 2018

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
 

Dyrepasserelever kan få rigtig meget ud af, at Hansenbergs zoo i Kolding nu er blevet medlem af en prestigefyldt organisation af progressive zoologiske haver og akvarier i Europa.

Hvad har Kolding til fælles med europæiske storbyer som Barcelona, Berlin og Budapest?

Sikkert flere ting, men nu har samtlige byer også zoologiske haver, der er medlem af the European Association of Zoos and Aquaria (EAZA). Erhvervsskolen Hansenbergs egen zoo er nemlig blevet optaget i det meget fine selskab.

Skolechef ved Organia på Hansenberg Niels Peter Hansen forklarer, at medlemskabet af EAZA åbner op for en lang række muligheder for samarbejde på tværs af landegrænser:

- Det er meget positivt for en skole-zoo. At vi har et "værksted", der er på så højt et fagligt niveau, at det berettiger til optagelse i EAZA, profilerer i den grad fagfagligheden i dyrepasseruddannelsen. Det styrker uddannelsens internationale profil, og vores elever får endnu bedre chancer for ansættelse i udlandet. De store zoologiske haver, der er med i EAZA, finder ud af, at der også er en skole med. Så kan de lige så godt spørge her, hvis de skal bruge en ny medarbejder. Det er virkelig en fjer i hatten, siger Niels Peter Hansen i en pressemeddelelse fra Hansenberg.

Delegation på besøg

En delegation fra EAZA har som en del af proceduren været forbi Hansenbergs zoologiske have, og medlemmerne af udvalget var meget tilfredse med det, de så.

EAZA begrunder således blandt andet sin beslutning om at indlemme Hansenbergs zoo i organisationen med, at stedet har "imponerende faciliteter til at uddanne den næste generation af europæiske dyrepassere".

I EAZA hæfter man sig også ved de høje standarder inden for pasningen af dyrene, og at stedet er veldrevet.

Anerkendelse fra udlandet

Niels Peter Hansen forklarer, at man i EAZA har et ønske om at lave en standardiseret dyrepasseruddannelse på tværs af lande. Og her har Hansenberg et forspring, vurderer skolechefen:

- Ikke ret mange lande har en dyrepasseruddannelse som vores. Den danske dyrepasseruddannelse er meget anerkendt i udlandet, så jeg kan godt forestille mig, at EAZA derfor læner sig op ad vores uddannelse.

Niels Peter Hansen påpeger også, at Hansenberg med medlemskabet får lettere adgang til interessante kontakter og kurser. Eksempelvis har EAZA en stor database med undervisningsmaterialer på alle niveauer op til kandidatniveau, som Hansenbergs faglærere kan anvende.

Truede dyrearter

EAZA blev oprettet i 1992 med det formål at opfordre til samarbejde mellem Europas mest progressive zooer og akvarier inden for uddannelse, research og bevarelse af truede dyrearter.

Hansenbergs zoo er hjemsted for cirka 45 dyrearter - deriblandt den truede kattalemur, den skandinaviske los og den sorthovedede dødningehovedabe, som er med i internationale avlsprogrammer.

Og faglærer ved Organia på Hansenberg Karsten Jensen ser klare fordele ved, at skolen nu er med i det store, internationale samarbejde:

- Det betyder nemmere adgang til at være med i avlsprogrammer, og mulighederne for at bytte dyr bliver bedre. På sigt kan vi få flere dyrearter - og vi får mulighed for at arbejde endnu mere med truede dyrearter, end vi allerede gør. Det giver vores elever en mere autentisk oplevelse, og de får bedre indsigt i, hvordan man arbejder i de store zoologiske haver, fortæller Karsten Jensen.

Dyrepasseruddannelsen på Hansenberg har fire specialer: dyr i zoologiske anlæg, forsøgsdyr, hestemanager og dyrehandel.

Smedebranchen mangler faglært arbejdskraft, og en ny aftale mellem erhvervsskolen Hansenberg i Kolding og Industrisamarbejdets Lærlingeindsats skal gøre det nemmere for smedeelever og virksomheder at finde hinanden.

Mangel på faglærte er en udfordring - også for metal- og maskinindustrielle virksomheder over hele landet, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

I Industrisamarbejdet, der er et stærkt fællesskab bestående af 1.750 virksomheder - og som er en del af Dansk Industri (DI) - har man derfor introduceret en lærlingeindsats, hvor medlemsvirksomheder over hele landet tager et stort ansvar for at uddanne fremtidens faglærte smede, industriteknikere, automatikteknikere og værktøjsmagere.

Erhvervsskolen Hansenberg i Kolding har nu indgået en aftale med Industrisamarbejdets Lærlingeindsats. Aftalen indebærer, at Industrisamarbejdets Lærlingeindsats fungerer som koordinator og sørger for at matche smedeelever med virksomheder fra Industrisamarbejdets Lærepladsnetværk, hvis eleverne ved afslutningen af Grundforløb 2 mangler en læreplads - og i øvrigt opfylder en række grundlæggende kriterier.

- Det betyder, at vi kan kommunikere noget sikkerhed ud til eleverne om, at deres praktik er garanteret. Derfor er jeg glad for DI's initiativ - og for, at virksomhederne tager ansvaret på sig for at sikre eleverne en kvalificeret gennemførsel af deres uddannelse, siger skolechef for Teknia, Designia og 10. klasse på Hansenberg Dan Zielke.

Stor jobsikkerhed

Fra DI lyder det, at de ufaglærtes andel af beskæftigelsen i den metal- og maskinindustrielle branche er faldet i de senere år. Forklaringen skal blandt andet findes i digitalisering, automatisering og produktivitetsforbedringer, for den teknologiske udvikling giver mange muligheder - men udviklingen kræver også dygtige medarbejdere, der er i stand til at udnytte disse muligheder.

I de kommende år går mange faglærte i branchen på pension, og ifølge DI kan det give virksomheder alvorlige rekrutteringsudfordringer. Det er derfor helt afgørende, at flere unge uddannes til en fremtid som eksempelvis smed.

- Jobsikkerheden for smede er utrolig stor, og om ganske få år vil efterspørgslen på kvalificeret arbejdskraft være enorm. Derudover er en erhvervsuddannelse langt fra en ensporet vej. Det er en vej med mange afkørsler og muligheder, så man åbner mange døre ved at tage en erhvervsuddannelse, påpeger Dan Zielke.

Medarbejdere fra Industrisamarbejdets Lærlingeindsats har i det forgangne år rejst rundt i Danmark for at besøge flere end 300 virksomheder, som alle har tilmeldt sig lærepladsnetværket.

Tal for foråret 2018 viser, at virksomhedernes indberettede antal af potentielle lærepladser for smedeelever er højere end antallet af elever, der har brug for hjælp til at finde en læreplads.

På Hansenberg Tekniske Gymnasium er 3.g-eleverne godt i gang med slutspurten, og mange er allerede begyndt at fejre deres studentereksamen.

Solen skinner, og himlen er blå i Kolding.

Og sommerfuglene har nok en fest i maverne på 3.g-eleverne på Hansenberg Tekniske Gymnasium. Tirsdag er de første elever nemlig oppe til den afsluttende eksamen, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

Ved 10.30-tiden kunne årets ni første studenter begynde de kommende dages fejringer. De var oppe i tremandsgrupper, og den første gruppe, der fik hue på, bestod af Majken Vitfell Køpke, Marie Alstrup Maxsø og Magnus Kjeldsen Johannsen.

Sammen var de oppe i teknikfaget Proces, levnedsmiddel og sundhed - men de modtog hver især en flot, individuel karakter.

- Det var meget nervepirrende at være oppe, og jeg havde ingen idé om, hvordan det var gået. Men det er meget mere afslappende at være oppe sammen med sin gruppe, for man kan hjælpe hinanden og rette eventuelle fejl undervejs, fortæller Majken Vitfell Køpke.

Fremtiden venter

Hun har i første omgang planer om at tage et sabbatår efter studentereksamen.

Det samme har Marie Alstrup Maxsø:

- Bagefter regner jeg med at læse veterinærmedicin i København.

Magnus Kjeldsen Johannsen har derimod ingen planer om at tage et sabbatår. Går alt, som han gerne vil, begynder han at læse på universitetet til september:

- Jeg vil gerne læse bioteknologi, og det bliver højst sandsynligt i Aarhus, forklarer han.

Men inden fremtiden venter, handler det om nutiden - og velfortjent hygge og fest med venner og familie.

Studentereksaminerne fortsætter onsdag, og torsdag den 28. juni er der translokation for studenterne anno 2018 på Hansenberg Tekniske Gymnasium.

Se billederne nedenunder...

Det første kuld EUX-elever fra Hansenberg er klar til at flyve fra reden. Fredag den 15. juni får seks tømrerelever studenterhuer på, og Joachim S. Jørgensen er den første i rækken.

Han har arbejdet for det siden 2014, og fredag kan Joachim S. Jørgensen fra Bølling ved Egtved høste frugten af sin store indsats.

Som den første elev nogensinde på Hansenberg får han nemlig EUX-studenterhuen på hovedet. Når svendebrevet efter planen er i hus til september, er han dermed tømrer med EUX, skriver Hansenberg i en pressemeddelelse.

- Mulighederne med en EUX er mange, og man får virkelig noget for sine skolepenge. Jeg føler også, at man som EUX'er er mere målrettet. Vi ved, hvorfor vi har valgt uddannelsen. Vi går i skole for at lære noget, og derfor gør vi også noget ud af det, siger Joachim S. Jørgensen.

EUX kombinerer en erhvervsuddannelse med gymnasiefag, så eleverne får studiekompetence på niveau med en 2-årig gymnasial uddannelse - og dermed adgang til videregående uddannelser.

Viden og kompetencer

Og Joachim S. Jørgensen drømmer netop om at læse videre:

- Som den eneste på mit hold har jeg valgt matematik på A-niveau. Dermed har jeg mulighed for at gå direkte videre til uddannelsen til bygningsingeniør eller bygningskonstruktør.

I første omgang vil Joachim S. Jørgensen imidlertid ud at arbejde med sit fag for at få yderligere erfaring, for han er stolt over, at han også snart er udlært tømrer:

- Jeg vil helt klart anbefale EUX til andre, for den styrker en på alle mulige måder. Man får en masse teknisk baggrundsviden om, hvorfor vi gør, som vi gør, når vi går rundt og bygger. EUX er ikke en halv løsning - tværtimod. Man skal være klar til at yde noget, men så kommer man også ud med en masse kompetencer. Og det giver stolthed at komme ud med et bevis på, at man kan noget specifikt, forklarer Joachim S. Jørgensen og tilføjer:

- Vi bruger lidt længere tid på skolen, så vi når også at skabe nogle bånd. Det sociale sammenhold i vores klasse har været eminent, og det har fået mig til at hænge i. Jeg har både glædet mig til at komme på skole og til at komme ud på lærepladsen igen.

Joachim S. Jørgensen er i lære hos Snedkergården A/S i Brørup.

Det er fredag klokken 8.30, at Joachim S. Jørgensen skal ind til det grønne bord, mens familien spændt venter uden for døren.

En tømrer fra Vejen, en smed fra Skanderborg og en tandklinikassistent fra Middelfart var blandt de i alt 19 modtagere, da dette års prestigefyldte HANSENBERG-medalje blev uddelt på Koldinghus.

Medaljeregn i strålende sol.

"Vejrudsigten" holdt stik, da de prestigefyldte HANSENBERG-medaljer blev delt ud til 19 af det seneste års dygtigste elever fra skolen i Kolding, skriver skolen i en pressemeddelelse.

Den højtidelige ceremoni fandt sted i Kirkesalen på Koldinghus, og traditionen tro holdt borgmester i Kolding Kommune Jørn Pedersen åbningstalen.

- I fremtiden bliver det en udfordring at finde nok arbejdskraft, og vi har brug for jer. Så tak til jer, fordi I allerede gør en forskel med jeres flotte resultater, sagde Jørn Pedersen.

Blandt de tidligere HANSENBERG-elever, der modtog medalje, var tømrer Kim Bjerrum Jacobsen fra Vejen. Han har været i lære hos Askov Fuger og Træbyg A/S, og er oprindeligt uddannet salgsassistent.

- Jeg trængte til at bruge mine hænder. Det har jeg sådan set altid gjort, men jeg ville gerne have papir på det. Der er mange godt ting ved tømrerfaget, og der sker hele tiden noget nyt. Nye steder, nye mennesker - og ikke to huse er ens. Man arbejder ikke bare som en robot, fortæller Kim Bjerrum Jacobsen.

Forbilleder på stribe

Formålet med HANSENBERG-medaljen er at hædre elever - som er gode forbilleder inden for netop deres fag - fra erhvervsskolen og HANSENBERG Tekniske Gymnasium.

De er udvalgt, fordi de eksempelvis har fået 12 til svendeprøven, har uddannelsens højeste gennemsnit på skolebeviset/eksamensbeviset - eller på anden måde har gjort sig fortjent til det.

Hæder til lærere og lærepladser

På Koldinghus holdt rektor ved HANSENBERG Tekniske Gymnasium Peter Michael Kjærgård en hyldesttale til medaljemodtagerne - og sendte samtidig en hilsen ud til lærere og mestre:

- Når vi nu hædrer eleverne, er det vigtigt at huske, at vi også hædrer lærerne på EUD og HTX - og ikke mindst husker på lærepladsernes betydning. Det er noget helt unikt ved det danske vekseluddannelsessystem, som netop erhvervsuddannelserne er baseret på.

Ved medaljeceremonien stod nuværende kokke- og tjenerelever fra Grundforløb 2 på HANSENBERG for maden - en lækker tapasanretning og dessert - samt borddækning og servering.

Med HANSENBERG-medaljen følger et diplom og et legat på 5.000 kroner.

Modtagerne af HANSENBERG-medaljen 2018

Personvognsmekaniker Simon Nicolaisen, Bjert (Vamdrup Biler v/ Freddy Christensen)

Smed Karl Holst Bertram, Skanderborg (A/S Jubo Rustfrit Stål)

Tømrer Kim Bjerrum Jacobsen, Vejen (Askov Fuger og Træbyg A/S)

Teknisk designer Signe Frisk, Almind (Jysk Spærfabrik A/S)

Mediegrafiker Mads Padkær Jørgensen, Aarhus (Duckwise ApS)

Dyrepasserassistent Lillian Guldberg Jespersen, Odense (Elsesminde)

Dyrepasser Malene Franck Frihagen, Aabenraa (PIU)

Landmand Morten Meyer Nielsen, Skjern (Danaqua ApS)

Veterinærsygeplejerske Katrine Salling Hartvig, Brabrand (Åbyhøj Dyreklinik ApS)

Veterinærsygeplejerske Marlene Høyesveen, Lillehammer, Norge (Ringsaker Dyreklinikk AS)

Veterinærsygeplejerske Celine Hansen, København (Ku - Sund - Ikvh - Fr.Berg)

Gastronom Valdemar Alfred Krog Hesselbjerg Jørgensen, Vejle (Restaurant Børkop Vandmølle)

Tjener Janina Magdalena Maat, Vejle (Hotel Legoland)

Tandklinikassistent Mie Sohne Willadsen, Middelfart (Tandlæge Tanya Kloppenborg)

Frisør Lærke Riisgaard Christensen, Nørre Snede (Frisør Lyhne v/Maria Lyhne Hansen)

Fitnessinstruktør Sandra Seehaus Rohde, Lillehammer, Norge (PIU)

Monica Møller, Frederiksberg (HANSENBERG Tekniske Gymnasium)

Jonas Bjørn Skjøth, Kolding (HANSENBERG Tekniske Gymnasium)

Christopher Winther, Kolding (HANSENBERG Tekniske Gymnasium)

  1. Populært
  2. Læs også...

Nyheder efter dato

« September 2018 »
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30