Designskolen Kolding vil med udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål skabe kontakt mellem studerende og erhvervslivet.

Fra akustikproducenten Rockfon deltager produktdesigner, Jesper Wolff, som mentor for en gruppe på fire studerende. Målet er at klæde de studerende på til erhvervslivet, og projektet har dannet grundlag for synergi mellem begge parter. Det oplyser Designskolen Kolding i en pressemeddelelse.

Som studerende får man ofte fortalt, at hele verden ligger åben for ens fødder. Alligevel kan det være svært at finde ud af, hvad der egentlig venter på den anden side af studietiden. Med et nyt mentorforløb vil Designskolen Kolding skabe netværk mellem de studerende og erhvervslivet for at lette overgangen fra studerende til industriel designer.

Mentorforløbet er en del af kurset ‘Innovation’, hvor de studerende skal skabe innovative produkter med udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål med hjælp fra virksomheder. Et af de deltagende firmaer er akustikproducenten Rockfon. Produktdesigner, Jesper Wolff, er mentor for en gruppe på fire studerende, som består af Domille Cepaityte, Laura Sanchez, Matilde Gro Larsen og Andreas Griis på 3. semester af bacheloruddannelsen i Industriel Design. Ifølge Andreas Griis har projektet allerede resulteret i lærerige erfaringsudvekslinger:

- Det er virkelig lærerigt at have en mentor tilknyttet. Jesper fortæller om sine erfaringer som industriel designer og om designprocesser. Når vi går i stå, kommer han med idéer, der får os videre. Og så har vi fået adgang til Rockfons løsninger af stenuld, som er en bærende del af vores designløsning, fortæller Andreas Griis i pressemeddelelsen.

Vil genindføre biodiversitet i byerne

I Andreas Griis’ studiegruppe har man valgt at arbejde med verdensmål 11, som drejer sig om bæredygtige byer og lokalsamfund, og verdensmål 13, som omhandler klimaindsats. Målet er at genindføre biodiversitet i byerne, og til det vil de gøre brug af løsninger med stenuld.

- Vi har fundet ud af, at der er et kæmpe potentiale i at dyrke plantevækst på lodrette flader af stenuld. Lige nu er vi i den eksperimentelle fase, hvor vi påfører forskellige alger og mos på fladerne for at se, hvordan det fungerer, forklarer Andreas Griis.

Tanken bag designløsningen er, at byernes mange lodrette flader skal bruges til at genindføre biodiversitet i byerne. Mere beplantning vil skabe et bedre miljø for særligt insekter, og her er de lodrette flader en uudnyttet ressource. Indtil videre har gruppen haft stort held med at bruge alger på fladerne, da de er nemmere at få til at gro end eksempelvis mos.

Udover at bidrage til biodiversiteten vil beplantningen på fladerne også have en positiv effekt på byernes høje lydniveauer. Der er i tætte byer udfordringer med meget støj fra bl.a. biler, hvor lyden reflekteres mellem hårde facader. Her kan flader med stenuld hjælpe med at dæmpe de høje lydniveauer, som betonbygninger forårsager.

Samarbejde til gavn for begge parter

Hos Rockfon ser man samarbejdet som givende for begge parter, da de studerende bidrager med friske øjne og nyt perspektiv:

- Vi er gået ind i det her projekt for at lære fra os, men vi er i høj grad også endt med at lære selv. Det er vigtigt at få et indspark udefra og få et friskt perspektiv på innovation og udvikling. Designskolerne er fyldt med dygtige studerende, som man kan lære af som virksomhed, og især områder som bæredygtighed og nye løsningsmodeller er interessante. For os er det samtidig en mulighed for at komme ud at spotte dygtige talenter, lyder det fra Jesper Wolff.

I Andreas Griis’ studiegruppe er de også glade for samarbejdet og håber, at det på sigt kan føre til mere:

- Samarbejdet er en kæmpe succes. Rockfon er ekstremt samarbejdsvillige, og vi har fået adgang til laboratoriet, snakket med kemikere og ingeniører, og det har været meget lærerigt for os. Jeg har allerede snakket med de andre i gruppen om, at det kunne være sjovt at søge en masteruddannelse hos Rockfon på et tidspunkt, afslutter Andreas Griis.

Projektet afsluttes i denne uge, hvorefter Andreas med sin studiegruppe vil indsende projektet til verdens største designpris, INDEX: Award.

Det bliver en af Danmarks førende eksperter i kreativitet, som fra årsskiftet skal lede Designskolen Kolding.

Med mere end 200 videnskabelige artikler bag sig og et hav af bøger, debatindlæg og interviews samt en række bestyrelses- og rådsposter, er 46-årige Lene Tanggaard en af dem, der bliver lyttet til, når det drejer sig om læring og kreative processer. Fra 1. januar skal hun stå i spidsen for Designskolen Kolding og afløser dermed Elsebeth Gerner Nielsen efter 12 år på posten, skriver Designskolen i en pressemeddelelse.

- Designskolen Kolding får en ambitiøs og visionær rektor, som jeg er sikker på, kan videreudvikle og udfordre skolens vision og sikre målsætningen om at være et internationalt talentværksted for udvikling af dansk design, siger bestyrelsesformand for Designskolen Kolding, Merete Due Paarup.

Som rektor for Designskolen Kolding kommer Lene Tanggaard til at varetage den daglige ledelse af skolen og dermed spille en central rolle i at styrke og udvikle skolens uddannelser, videngrundlag og samarbejder med det omgivende samfund.

Forskning vi kan lære af

Lene Tanggaard er professor i pædagogisk psykologi og kommer fra en stilling som viceinstitutleder ved Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet. Siden hun blev uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 2000, har hun primært forsket i kreativitet, læring og innovation. Gennem bevillinger fra en række store fonde har hun bl.a. undersøgt psykologiske fænomeners opståen, udviklet nye, kreative undervisningsforsøg, analyseret initiativer i uddannelsessystemet og anderledes organisations- og ledelsestilgange i dansk industri.

Som den yngste danske kvinde nogensinde blev hun i 2008 udnævnt professor, 34 år gammel.

En stærk formidler

Lene Tanggaard har udgivet en lang række bøger om kreativitet – blandt andet bestselleren ”I bad med Picasso – sådan bliver du mere kreativ” sammen med iværksætter Christian Stadil. At kommunikere videnskab i øjenhøjde er en af hendes store forcer, og hun har modtaget prisen som årets forfatter ved Aalborg Universitetsforlag i 2009, Nordjysk Universitetsfonds Innovationspris i 2012 og i 2015 Gyldendals Formidlingspris sammen med sin tidligere kollega Svend Brinkmann.

- Jeg er sikker på, at Lene Tanggaard med sine kommunikative evner, sin viden om kreativitet og innovative processer, sin evne og optagethed af at spotte og udvikle talentet og ikke mindst sit indgående kendskab til uddannelse og forskning er den helt rigtige til at sætte retning for Designskolen Kolding, pointerer Merete Due Paarup, som også fremhæver Lene Tanggaards mangeårige erfaring med at samarbejde med virksomheder.

Designskolen Kolding har et bredt samarbejde med både erhvervsliv og offentlige virksomheder og henter omkring to tredjedele af sin indtægt fra finansloven og resten i form af ekstern finansiering fra både virksomheder og offentlige institutioner. De eksterne samarbejder er afgørende for at sikre relevans i skolens uddannelser og for at styrke og opbygge videngrundlaget.

Lene Tanggaard tilknyttes Designskolen Kolding den 1. november 2019 og overtager rektorposten ved årsskiftet, hvor Elsebeth Gerner Nielsen giver depechen videre.

Elsebeth Gerner Nielsen har valgt ikke at genansøge stillingen som rektor for Designskolen Kolding.

Efter at have stået i spidsen for Designskolen Kolding i snart 12 år har Elsebeth Gerner Nielsen besluttet ikke at genansøge stillingen som rektor, når hendes åremålskontrakt udløber ved årets udgang.

- Jeg har meddelt bestyrelsen, at jeg ikke er ansøger, når stillingen genopslås. Det sker med stort vemod, da der ikke er meget, som jeg holder mere af end Designskolen Kolding. Det har været et kæmpe privilegium at arbejde for skolen og sammen med alle dens dygtige, passionerede og sjove medarbejdere og studerende, siger hun i en pressemeddelelse.

I følge borgmester Jørn Pedersen (V) har Designskolen Kolding gennemgået en forandring under Elsebeth Gerner Nielsens ledelse:

- Under Elsebeth Gerner Nielsens virke er Designskolen Kolding blevet løftet til et helt andet niveau. Det skyldes ikke mindst hendes personlighed, hendes enorme netværk og den faglige respekt, hun nyder. Hendes engagement har en stor betydning for, at Kolding har design som satsning. Det har medvirket til, at vi både er en kommune, der bliver holdt øje med, og at vi nu er den by i Danmark, der målt i forhold til antal indbyggere, har flest jobs i den kreative branche. Jeg er stolt af, at Kolding – som den eneste i Danmark og blandt få udvalgte byer i verden – er optaget i UNESCOs selskab af Creative Cities, og det har Elsebeth Gerner Nielsen via sit store engagement en stor del af æren for, fortæller Jørn Pedersen i pressemeddelelsen.

Det er ikke gået stille af sig, siden Elsebeth Gerner Nielsen i 2008 takkede ja til at bestride posten som rektor for Designskolen Kolding. For knap 12 år siden var udsigten til at bevare skolen som en selvstændig institution usikker, i en tid hvor der blev talt meget om fusioner.

Verdens eneste uddannelse i leg og design

Den snak forstummede snart under Elsebeth Gerner Nielsens ledelse. Hun har om nogen formået at positionere Designskolen Kolding og udbrede kendskabet til uddannelsesinstitutionen ud over de nationale grænser. Ikke mindst som vicepræsident for den globale sammenslutning af designskoler, Cumulus. Designskolen Kolding rangerer aktuelt blandt verdens 100 bedste, og modeuddannelsen alene har i en årrække ligget i top-30.

Nævnes bør også det unikke partnerskab med The LEGO Group og LEGO Foundation, der betyder, at Designskolen Kolding i år udklækker det første kuld studerende i verdens eneste kandidatuddannelse i Design For Play.

I årene op til og under Elsebeth Gerner Nielsens ledelse har Designskolen Kolding gennemgået en opgradering fra kunsthåndværkerpræget uddannelse til et studie på universitetsniveau for bachelorer, kandidater og ph.d.’ere – senest med tre nye tværdiciplinære studieretninger på kandidatniveau: Design for People, Design for Planet og Design for Play.

Værdien af design

Mange studerende og ansatte er ofte blevet mødt af omverdenen med spørgsmålet: ”Er det ikke den tidligere kulturminister, der er rektor for Designskolen Kolding?” Selv har Elsebeth Gerner Nielsen aldrig gjort væsen af sin fortid som kulturens førstedame. Der hersker imidlertid ingen tvivl om, at hun de seneste 12 år har formået at omsætte sit politiske tæft og evnen til at bringe nye parter i spil til gavn for design og dermed sat ikke bare skolen, men hele Kolding by på landkortet.

Under mottoet ’Vi designer livet’, har Kolding Kommune taget design helt ind i den kommunale forvaltning, ja selv i skoler og børnehaver er design blevet en del af hverdagen. Sidste år blev kommunens indsats anerkendt af UNESCO og udnævnt til en af verdens ’Creative Cities’ i selskab med bl.a. Buenos Aires, Mexico City og Singapore.
For ganske nyligt modtog skolen Designrådets Ærespris, ”som en hyldest for en lang og tro tjeneste for designs virke, anvendelse og udbredelse,” som det lød i begrundelsen fra Designrådets formand, Lars Thøgersen.

Det er ikke mindst Designskolen Koldings store indsats med at integrere design i virksomheder, der udløste prisen. I løbet af de seneste år har flere end 800 små og mellemstore virksomheder været igennem et designforløb på Designskolen, hvor de har lært at anvende brugerorienterede designmetoder. Nok det største designudviklingsprojekt i verden.

Udbredelsen og forståelsen af værdien af design rækker med andre ord langt ud over skolens mure. Med Elsebeth Gerner Nielsen i spidsen, har Designskolen Kolding fordoblet omsætningen fra ca. 38 til 75 mio. kr., og heraf kommer en tredjedel fra partnerskaber med private virksomheder og offentlige institutioner og fonde.
Og for ganske få dage siden modtog Elsebeth Gerner Nielsen tilsagn om de første 20 mio. kr. i fondsstøtte til en gennemgribende renovering af Designskolen Kolding.

- Jeg ved, at skolens rejse vil fortsætte og glæder mig til at følge med på sidelinjen. Fremadrettet ser jeg frem til fortsat at arbejde med de områder, jeg altid har beskæftiget mig med: fællesskab, kultur og bæredygtighed, blandt andet med udgangspunkt i mine nuværende bestyrelsesposter og eventuelle nye, slutter Elsebeth Gerner Nielsen.

Designskolen Koldings bestyrelse har nu iværksat en rekutteringsproces med henblik på at finde en ny rektor, som kan fortsætte udviklingen. Ikke mindst det igangværende arbejde med at opnå en positiv institutionsakkredditering og dermed styrke såvel forskning som uddannelse.

Designskolen Kolding modtager Designrådets Ærespris 2019.

Designskolen Kolding modtager prisen som ”en hyldest for en lang og tro tjeneste for designs virke, anvendelse og udbredelse,” siger Designrådets formand Lars Thøgersen.

Skolen indskriver sig dermed i fornemt selskab med tidligere modtagere som Verner Panton, Jacob Jensen, Nanna Ditzel, Knud Holscher og Coloplast, skriver Designskolen Kolding i en pressemeddelelse.

Designrådet lægger i sin begrundelse særligt vægt på skolens mange samarbejder med offentlige og private aktører og kolossale indsats for at integrere design i virksomheder. Rådet henviser særligt til designforløb med over 800 danske små og mellemstore virksomheder, som skolen har klædt på til at møde kunderne med brugerorienterede designmetoder.

- Designskolen Koldings arbejde med designmetoder i små og mellemstore virksomheder er helt unikt og er med til at manifestere designprofessionens betydning for ikke bare designvirksomheder i traditionel forstand, men design som innovationsdriver på tværs af virksomhedskategorier, siger Thomas Graversen, ejer af Fredericia Furniture og medlem af Designrådet, om valget af Designskolen Kolding.

Han beskriver desuden skolen som ”en ukuelig optimistjolle, som sejler på trods”:

- Det stod ikke skrevet ved dens vugge, at den skulle manifestere sig som en virksomhed, der har lært rigtig mange ikke bare at stave til design, men at bruge design.

Ifølge Designrådsmedlem Henrik Vibskov fortjener Designskolen Kolding blandt andet prisen for sit store designarbejde uden for Københavnsområdet:

- Designskolen Kolding har fået store designvirksomheder i nærområdet aktiveret og har løftet niveauet tværfagligt. Skolen har desuden været med til at sikre, at der er et stærkt internationalt designmiljø af høj kvalitet uden for København. De har gjort dansk designs DNA – baseret på værdier og æstetik – relevant på det 21. århundredes betingelser.

Rektor for Designskolen Kolding, Elsebeth Gerner Nielsen, kalder prisen en fantastisk påskønnelse af det arbejde, medarbejdere og studerende har præsteret gennem de sidste 50 år. Det er en anerkendelse af et langt sejt træk med at vise, at en kunstnerisk uddannelse kan skabe stor værdi i forhold til de problemstillinger, samfundet og verden står med. Det er samtidig et cadeau til det samlede designmiljø i Kolding. Et miljø, skolen skylder stor tak.

Efter skolen lukkede på grund af virus i sidste uge, er elever og lærere nu atter tilbage.

Omkring 100 elever og lærere på Designskolen Kolding blev i sidste uge ramt af en virus. Det endte med, at skolen lukkede helt ned onsdag på grund af en meget smitsom virus, der gav kvalme, diarre, hovedpine og opkast.

Mandag åbnede skolen igen og i følge kommunikationschef Charlotte Melin ser alt normalt ud igen:

- Det ser normalt ud med fremmøde blandt elever og lærere, siger Charlotte Melin til Kolding Netavis.

Har I fundet ud af, hvad det var for en virus?

- Nej, vi ved ikke, hvad det var for en virus, og det er ikke sikkert, at vi nogensinde finder ud af det, fortæller Charlotte Melin.

Grundig rengøring

Hele skolen er siden onsdag blevet gjort grundigt rent. Alle kontaktflader er blevet vasket med klorholdigt rengøringsmiddel, oplyser kommunikationschefen.

Som nævnt er det ikke sikkert, at man nogensinde finder ud af, hvilken virus, der ramte elever og lærere på Designskolen Kolding. Skolen er nu i dialog med Fødevaremyndighederne og Seruminstituttet.

Side 1 ud af 2