Onsdag genåbner Borgerservice.

Borgerservice i Kolding Kommune genåbner onsdag den 27. maj klokken 9. For at blive betjent skal du bestille tid, før du møder op. Samtidig udvides åbningstiden på hverdage, og tre lørdage vil der være åbent for bestilling samt afhentning af pas og kørekort.

Hidtil har Borgerservice kørt med nødberedskab, hvor kun de allermest presserende henvendelser er blevet håndteret. Men nu åbnes Borgerservice for alle som led i regeringens gradvise genåbning af Danmark.

- Ligesom alle andre skal vi holde afstand, så der vil ikke være plads til ret mange ad gangen inde i Borgerservice. For at undgå, at folk kommer til at stå i kø og vente udenfor i al slags vejr, indfører vi krav om tidsbestilling ved alle ærinder i Borgerservice. Man kan altså ikke længere bare komme ind fra gaden og blive betjent, når vi genåbner onsdag, fortæller økonomichef John Burchardt i en pressemeddelelse.

Samtidig udvides åbningstiden i Borgerservice markant, så henvendelserne spredes ud over flere timer, og Borgerservice holder ekstraordinært åbent tre lørdage for bestilling og afhentning af pas og kørekort.

- Den udvidede åbningstid er en midlertidig løsning, men vi kan ikke sige, hvor længe den kommer til at køre, siger John Burchardt.

Sådan bestiller du tid

Uanset hvilket ærinde du har i Borgerservice, skal du bestille tid. Du har allerede mulighed for at bestille tid til nyt pas og nyt kørekort. Det kan du gøre digitalt 24 timer i døgnet.

Bestil tid til fornyelse af pas
Bestil tid til fornyelse af kørekort

Herudover kan du – uanset ærinde - bestille tid telefonisk på 79 79 90 90 i kommunens telefontid mandag-onsdag kl. 8.00-15.15, torsdag kl. 8.00-17.00 og fredag kl. 8.00-14.15. Der åbnes for tidsbestilling tirsdag den 26. maj, kl. 8.00.

- Vi betjener telefonerne så hurtigt vi kan, men specielt her i starten kan der være risiko for ventetid, når man ringer for at få en tid. Jeg vil derfor anbefale, at man overvejer at udsætte knap så nødvendige ærinder nogle dage, siger John Burchardt.

Udvidet åbningstid

Åbningstiden i Borgerservice vil fra genåbningen være:

Mandag, tirsdag og onsdag: Kl. 9.00-17.00
Torsdag: Kl. 9.00–18.00
Fredag: Kl. 9.00-14.00

Herudover åbnes der ekstraordinært for bestilling samt afhentning af pas og kørekort tre lørdage – 30. maj, 6. juni og 13. juni, alle dage kl. 10-15.

Afhentning af pas og kørekort samt hjælp til NemID

For at undgå smittespredning er det afgørende at holde god afstand. Derfor vil der kun blive betjent ganske få borgere ad gangen i Borgerservice. For yderligere at sprede de borgere, som kontakter Borgerservice, vil afhentning af pas og kørekort på hverdage foregå i Havestuen på Kolding Rådhus (indgang fra Torvegade). Her kan man også få hjælp til NemID.

På de tre ovennævnte lørdage, hvor Borgerservice holder ekstraordinært åbent for bestilling samt afhentning af pas og kørekort, foregår al ekspedition dog i Bredgade 1.

Regeringen besluttede for nylig at etablere en ny værnemiddelstyrelse. Placeringen af styrelsen er endnu ikke besluttet, men nu har Kolding Kommune meldt sig som aftager af den nye styrelse.

Det forslag bakker SF’s retsordfører og formand for udvalget for landdistrikter og øer op. Hun er blevet kontaktet af sin byrådskollega Hans Holmer, der har bedt hende gå ind i sagen.

- Kolding Kommune er kommet med et rigtig godt udspil, som jeg også håber, at regeringen vil tage et seriøst kig på, siger Karina Lorentzen i en pressemeddelelse.

- I regeringens forståelsespapir står der også, at vi skal tage et opgør med centraliseringen. Der er det her helt oplagt, og når man skal placere en ny styrelse er det oplagt, at man ser sig om udenfor København. Kolding har nogle fine argumenter, som man bør overveje, siger Karina Lorentzen.

- Argumenterne handler om en god placering, fordi det er tæt på Billund Lufthavn, der tidligere har haft en luftbro til Kina. Trekantområdet er også fyldt med mange logistikvirksomheder, så man kan trække på erfaringerne, og så er det også tæt på supersygehuset i Kolding.

Hun vil nu stille spørgsmål til Justitsministeren ved næste spørgetime i næste uge.

En afdeling på Sygehus Lillebælt er blevet ramt af et udbrud af corona-smitte blandt patienter og sygehusansatte.

To patienter i behandling på Urinvejskirurgi på Vejle Sygehus blev i sidste uge konstateret smittet med covid-19 (coronavirus, red.). De to patienter er nu overflyttet til Kolding Sygehus, hvor Sygehus Lillebælt håndterer corona-smittede patienter, oplyser Region Syddanmark i en pressemeddelelse.

Siden har smitteopsporing vist, at 14 ansatte på afdelingen også er testet positive for coronavirus. Som følge af udbruddet er afdelingen midlertidig lukket, og 13 af de 14 ansatte, der tæller sygeplejersker, bioanalytikere, teknikere og portører er blevet sendt i hjemmekarantæne. Den sidste er blevet indlagt.

Sygehus Lillebælt i Vejle har efter smitteudbruddet kontaktet samtlige 120 patienter, der har været i kontakt med afdelingen i perioden fra 3.-12. maj. Alle er blevet tilbudt test for covid-19 samt hjælp til smitteopsporing. Fem af disse 120 patienter er siden testet positive, hvoraf den ene også er blevet indlagt på corona-afsnittet på sygehuset i Kolding.

Lægelig direktør på Sygehus Lillebælt, Mads Koch Hansen, er ked af, at både patienter og medarbejdere er blevet smittet med covid-19. Smitteopsporingen giver ikke noget klart svar på, hvordan smitten er kommet ind på sygehuset.

- Vi ved ikke, hvordan smitten er kommet ind på sygehuset, og det kan være svært at klarlægge entydigt. Vi kan konstatere, at vi har overholdt de retningslinjer, der er, ved at teste patienterne forud for indlæggelse. De test har været negative, og det samme har flere af de nu positiv-testede medarbejdere ved deres første test. Det viser, hvor drilsk en sygdom det er, vi har med at gøre, når personer kan smitte uden at være testet positive, siger Mads Koch Hansen og fortsætter:

- Men situationen viser også, at corona-virus stadig er der, og at det er ekstremt vigtigt, at vi fortsat fastholder vores høje hygiejnestandarder hele tiden. Derudover er det meget vigtigt, at vi er opmærksomme på at få testet indlagte patienter, så snart de viser symptomer – også selv om de er testet negative forud for indlæggelsen.

Task force-møde om sårbare patienter

Sygehusene i Region Syddanmark er i takt med det meget lave antal smittede i regionen begyndt at åbne op for normaldrift. Men smitteudbruddet på Urinvejskirurgisk Afdeling i Vejle får nu regionens task force (med deltagelse af sygehusledelserne) på corona-området til at drøfte, om der skal ændres praksis og procedure i forhold til håndteringen af særligt sårbare patienter. Det vil ske på næste ordinære møde onsdag den 20. maj.

Det ventes, at Urinvejskirurgisk Afdeling på Sygehus Lillebælt i Vejle kan genåbne 20. maj efter en særrengøring af sengeafsnittet.

Under coronakrisen har apoteket i Jernbanegade i Kolding i en periode haft tilladelse til drive-in apotek, så kunderne kunne blive betjent uden at forlade bilen. Den tilladelse udløber nu.

I takt med at nye dele af samfundet åbnes, kommer der flere mennesker i gågaden. Derfor trækkes tilladelsen til drive-in apotek nu efter dialog med apoteket tilbage, så det fra mandag den 18. maj ikke længere vil være tilladt at køre hen til apoteket – med mindre man kører i en handicapbil, oplyser Kolding Kommune.

- Med enkelte undtagelser er gågaden for gående. Nu kan vi forudse flere mennesker i midtbyen, og så har vi behov for at skabe luft mellem de gående, så vi også på den måde begrænser smitterisikoen, siger trafikplanlægger Maja Meldgaard Grøndberg.

Samtidigt bliver de midlertidige p-pladser i Klostergade fjernet. De var primært reserveret til borgere, som skulle til læge eller apotek i starten af coronakrisen. Den nærmeste p-plads til denne del af midtbyen er parkeringspladsen på Holmsminde, Føtex’ P-hus eller betalingspladsen i Borchs Gård.

Hvordan betaler du, når du parkerer på betalingspladsen i Kolding midtby?

Når cafeer og restauranter 18. maj får mulighed for at åbne for servering igen, ventes der flere mennesker i Kolding midtby, oplyser Kolding Kommune i en pressemeddelelse.

Det betyder øget pres på parkeringspladserne, og specielt hvis man parkerer på en betalingsplads, anbefales det at huske god håndhygiejne og at vise hensyn og holde afstand, hvis der er kø til p-automaterne.

- Flere og flere bruger parkerings-apps, når de parkerer. Her bruger man sin mobiltelefon til at starte og slutte parkeringen, og så man behøver ikke at komme i kontakt med automaten, fortæller trafikplanlægger Maja Meldgaard Grøndberg i pressemeddelelsen.

Mobilbetaling

Kommunen har en aftale om mobilbetaling på kommunale betalingspladser med følgende selskaber: EasyPark, ParkPark, ParkMan, ParkOne, OK og WayToPark. Du skal være opmærksom på, at du indgår en aftale med et privat firma, når du bruger deres app. Du kan læse mere på siden Betalingsparkering.

- Hvis man bruger betalingskort eller kontanter, anbefales det at have en lille flaske håndsprit i lommen eller tasken, så man kan spritte sine hænder af, før og efter man rører ved skærmen på betalingsautomaten,” anbefaler Maja Meldgaard Grøndberg.

Hvorfor sørger kommunen ikke for, at der er håndsprit ved automaterne?

- Vi har undersøgt forskellige muligheder. Men vi kan ikke sikre os mod, at spritten forsvinder, og vi kan ikke sikre, at der altid er sprit ved automaterne. Vi rengør automaterne et par gange om dagen, men herudover er det op til den enkelte at huske god håndhygiejne, forklarer Maja Meldgaard Grønberg og fortsætter:

- Men heldigvis behøver man ikke vælge en betalingsplads. Man kan faktisk parkere gratis på over 90 pct. af de kommunale p-pladser i midtbyen.

Hvorfor gør I ikke bare alle p-pladserne gratis for at mindske smittefaren?

- Der er langt større udskiftninger på betalingspladser end på de gratis p-pladser. Vores få betalingspladser er med til at sikre, at man som regel altid kan finde et sted at parkere sin bil tæt på bykernen, slutter Maja Meldgaard Grønberg.

Side 1 ud af 19