torsdag, 13. december 2018

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me
 

BlueKolding og Aarsleff har underskrevet en kontrakt, der betyder, at BlueKolding de kommende seks år investerer cirka 300 millioner kroner i bedre og større kloakker i hele Kolding Kommune. Aftalen sparer BlueKolding og kunderne for et større tocifret millionbeløb.

Hvert år investerer BlueKolding millioner af kroner i at anlægge og vedligeholde kloakker og klimatilpasse Kolding Kommune. Og hver gang, selskabet skal i gang med et større projekt, skal der laves udbudsmateriale og forhandles med leverandører. Det tager tid. Og det er dyrt.Men de næste seks år bliver en række af udgifterne markant mindre.

Det bliver nemlig én og samme entreprenør, der kommer til at udføre BlueKoldings projekter lige fra mindre, akutte graveopgaver til store renoveringsprojekter. BlueKolding og entreprenørkoncernen Per Aarsleff A/S har indgået en såkaldt rammeaftale, der betyder, at Aarsleff skal udføre alle opgaver inden for helt faste prisrammer, som er fastlagt i aftalen.

Bedre kvalitet til færre penge

Det giver både økonomisk tryghed, store besparelser og en øget kvalitet i arbejdet, forklarer BlueKoldings direktør, Per Holm.

- Når man forhandler efter Smartnership-modellen, arbejder parterne sammen om at finde besparelser og merværdi i samarbejdet og i projekterne. Motivationen er, at man deler de gevinster, man kan finde i forhandlingerne. Med denne rammeaftale kommer vi for eksempel til at spare mange penge på ikke selv at skulle lave udregninger og udbudsmateriale til alle projekterne. Vi ved nemlig allerede, hvem der skal gennemføre dem, siger Per Holm i en pressemeddelelse.

Man kunne frygte, at det betyder øgede udgifter, når man ikke beder forskellige leverandører om at byde ind på hvert enkelt projekt, men det bliver ikke tilfældet, garanterer direktøren:

- Man lægger en såkaldt target-pris for hvert projekt. Hvis det bliver dyrere end beregnet, deler BlueKolding og Aarsleff udgiften. Hvis det bliver billigere, deler vi gevinsten. Dermed har begge parter hånden på kogepladen, konstaterer han.

Dertil kommer, at Aarsleff har kunnet justere sine priser på arbejdet betydeligt ned. Dels fordi selskabet er sikret faste opgaver de kommende seks år, dels fordi man forventer løbende at kunne effektivisere arbejdet.

- Der er betydelige fordele for Aarsleff ved at kunne planlægge seks år frem i tiden og sikre både beskæftigelse og omsætning. Den sikkerhed kommer også BlueKolding, og dermed kunderne i hele Kolding, til gode i form af flere og bedre projekter for pengene, forklarer Per Holm.

Hos Aarsleff vækker aftalen også stor glæde.

- Rammeaftaler er et fokusområde, som vi efterhånden har arbejdet med i mange år. Vi er derfor naturligvis glade for aftalen og den tillid, som BlueKolding har vist os, fortæller administrerende direktør ved Aarsleff, Jesper Kristian Jacobsen.

Han pointerer videre, at samarbejdsformen passer godt til Aarsleff-koncernens mange kompetencer inden for både opgravningsfri og traditionel kloakfornyelse.

Besparelse på 30 millioner kroner

Per Holm skønner, at BlueKoldings besparelser bliver i størrelsesordenen 30 millioner kroner eller mere, som blandt andet kan bruges på endnu bedre kloakker i Kolding Kommune. Rent praktisk rykker tre Aarsleff-ansatte fysisk ind hos BlueKolding og kommer til at deltage i både planlægning og udførelse af projekterne.

- Det betyder øget kvalitet i projekterne, fordi vi kan drage fordel af Aarsleffs ekspertise tidligere i projekterne. Og det giver yderligere besparelser i forhold til tidligere, når vi har været nødt til at hyre eksterne rådgivere til at hjælpe med den praktiske planlægning af de enkelte projekter. Nu har vi dem siddende fast hos os, siger Per Holm.

Også BlueKoldings bestyrelsesformand, Tanya Buchreitz Løwenstein glæder sig over aftalen:

- BlueKoldings kunder får med rammeaftalen betydeligt mere miljø og klimatilpasning for pengene i de kommende seks år. Samtidig kommer de til at opleve en mere ensartet kommunikation omkring projekterne, når det er den samme entreprenør, der løser opgaverne hver gang, vurderer hun.

BlueKolding og Aarsleff underskriver tirsdag en kontrakt, der betyder, at BlueKolding de kommende seks år investerer cirka 300 millioner kroner i bedre og større kloakker i hele Kolding Kommune. Det unikke ved aftalen er, at den er forhandlet efter den såkaldte Smartnership-metode. Det sparer BlueKolding, og dermed kunderne, for et større tocifret millionbeløb.

Hvert år investerer BlueKolding millioner af kroner i at anlægge og vedligeholde kloakker og klimatilpasse Kolding Kommune. Og hver gang, selskabet skal i gang med et større projekt, skal der laves udbudsmateriale og forhandles med leverandører. Det tager tid. Og det er dyrt, skriver BlueKolding i en pressemeddelelse.

Men de næste seks år bliver en række af udgifterne markant mindre. Det bliver nemlig én og samme entreprenør, der kommer til at udføre BlueKoldings projekter lige fra mindre, akutte graveopgaver til store renoveringsprojekter. BlueKolding og entreprenørkoncernen Per Aarsleff A/S har indgået en såkaldt rammeaftale, der betyder, at Aarsleff skal udføre alle opgaver inden for helt faste prisrammer, som er fastlagt i aftalen.

Bedre kvalitet til færre penge

Det giver både økonomisk tryghed, store besparelser og en øget kvalitet i arbejdet, forklarer BlueKoldings direktør, Per Holm.

- Når man forhandler efter Smartnership-modellen, arbejder parterne sammen om at finde besparelser og merværdi i samarbejdet og i projekterne. Motivationen er, at man deler de gevinster, man kan finde i forhandlingerne. Med denne rammeaftale kommer vi for eksempel til at spare mange penge på ikke selv at skulle lave udregninger og udbudsmateriale til alle projekterne. Vi ved nemlig allerede, hvem der skal gennemføre dem, siger Per Holm.

Man kunne frygte, at det betyder øgede udgifter, når man ikke beder forskellige leverandører om at byde ind på hvert enkelt projekt, men det bliver ikke tilfældet, garanterer direktøren:

- Man lægger en såkaldt target-pris for hvert projekt. Hvis det bliver dyrere end beregnet, deler BlueKolding og Aarsleff udgiften. Hvis det bliver billigere, deler vi gevinsten. Dermed har begge parter hånden på kogepladen, konstaterer han.

Dertil kommer, at Aarsleff har kunnet justere sine priser på arbejdet betydeligt ned. Dels fordi selskabet er sikret faste opgaver de kommende seks år, dels fordi man forventer løbende at kunne effektivisere arbejdet.

- Der er betydelige fordele for Aarsleff ved at kunne planlægge seks år frem i tiden og sikre både beskæftigelse og omsætning. Den sikkerhed kommer også BlueKolding, og dermed kunderne i hele Kolding, til gode i form af flere og bedre projekter for pengene, forklarer Per Holm.

Hos Aarsleff vækker aftalen også stor glæde.

- Rammeaftaler er et fokusområde, som vi efterhånden har arbejdet med i mange år. Vi er derfor naturligvis glade for aftalen og den tillid, som BlueKolding har vist os, fortæller administrerende direktør ved Aarsleff, Jesper Kristian Jacobsen.

Han pointerer videre, at samarbejdsformen passer godt til Aarsleff-koncernens mange kompetencer inden for både opgravningsfri og traditionel kloakfornyelse.

Besparelse på 30 millioner kroner

Per Holm skønner, at BlueKoldings besparelser bliver i størrelsesordenen 30 millioner kroner eller mere, som blandt andet kan bruges på endnu bedre kloakker Kolding Kommune. Rent praktisk rykker tre Aarsleff-ansatte fysisk ind hos BlueKolding og kommer til at deltage i både planlægning og udførelse af projekterne.

- Det betyder øget kvalitet i projekterne, fordi vi kan drage fordel af Aarsleffs ekspertise tidligere i projekterne. Og det giver yderligere besparelser i forhold til tidligere, når vi har været nødt til at hyre eksterne rådgivere til at hjælpe med den praktiske planlægning af de enkelte projekter. Nu har vi dem siddende fast hos os, siger Per Holm.

Også BlueKoldings bestyrelsesformand, Tanya Buchreitz Løwenstein glæder sig over aftalen:

- BlueKoldings kunder får med rammeaftalen betydeligt mere miljø og klimatilpasning for pengene i de kommende seks år. Samtidig kommer de til at opleve en mere ensartet kommunikation omkring projekterne, når den samme entreprenør, der løser opgaverne hver gang, vurderer hun.

Forbrugere smider mange ting i toilettet, som ikke skal den vej. Det nyeste fund er dog formentlig et uheld.

BlueKolding har gjort et fund i kloakken, som fik dem til at spærre øjnene en ekstra gang op:

- Vi fandt et gebis. Vi tror på, at det er et uheld, fortæller kommunikationsleder hos BlueKolding, Tue Knudsen, til Kolding Netavis.

Gebisset, der dermed dukkede op på rensningsanlægget, stod ikke til at redde.

BlueKolding bruger omkring en million kroner om året på at rydde op efter nogle af Koldings forbrugere, der putter ting i toilettet, som ikke hører til der:

- Vi har blandt andet fundet cowboybukser og sågar en kat. Det er altså kun det, du har spist og drukket først (og selvfølgelig toiletpapir), der hører hjemme i toilettet, slutter Tue Knudsen.

Han tilføjer, at ting som engangsvaskeklude og vatpinde også stadig proppes i toilettet. Men det hører også til i skraldespanden.

  1. Populært
  2. Læs også...

Nyheder efter dato

« December 2018 »
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31