Kolding Kommune er på forkant med udfordringen og kan allerede nu præsentere en ny strategi, der skal skabe bedre samarbejde med virksomheder.
På trods af at KL’s undersøgelser viser, at 8 ud af 10 virksomheder går tilfredse hjem fra mødet med jobcentret, så er der plads til flere forbedringer af samarbejdet. Det viser Dansk Industris nye måling for lokal erhvervsvenlighed, hvor Kolding Kommune i år er gået fem pladser tilbage. Her er det blandt andet samarbejdet med jobcenteret, som virksomhederne efterspørger en forbedring af. Kolding Kommune ligger her nr. 65 blandt alle danske kommuner, og det skal forbedres.
Derfor glæder det udvalgsformand for Social og Arbejdsmarked, Villy Søvndal (SF), at man allerede i dag kan annoncere kommunens nye virksomhedsstrategi. Strategiens formål er at forbedre dialogen og samarbejdet mellem jobcentret og virksomhederne, så man i fællesskab sikrer fremtidens arbejdskraft. Virksomhedsstrategien er ikke lavet på baggrund af DI’s erhvervsundersøgelser, men vil komme til at løse nogle af de udfordringer, som erhvervsundersøgelsen påpeger.
-DI’s erhvervsundersøgelse understreger nødvendigheden af den nye virksomhedsstrategi, vi nu sætter i verden. I en erhvervsvenlig kommune er det afgørende at kunne tiltrække nye medarbejdere og få nem adgang til opkvalificering. Her er et godt samarbejde afgørende. Jeg er glad for, at vi med den nye virksomhedsstrategi hurtig kan komme i gang med de forbedringer, som er nødvendige, fortæller Villy Søvndal i en pressemeddelelse.
Behov i centrum, nem betjening og lettere at tage et socialt ansvar
Virksomhedsstrategien sætter med tre målsætninger en klar ramme for, hvordan samarbejdet skal foregå fremadrettet. Strategien er udarbejdet efter dialog med virksomheder i Kolding Kommune, så kommunen sikrer, at resultatet i sidste ende skaber værdi for både borgere og virksomheder.
Målsætningerne afspejler virksomhedernes ønsker: større forståelse for virksomhedernes behov, en hurtig og nem betjening af virksomhederne og en større hjælp til virksomheder, der gerne vil tage et socialt ansvar. Vejen til at komme i mål findes gennem forskellige prøvehandlinger, som Jobcenteret nu sætter i gang.
For Kim Bank Olesen, leder af virksomhedsservice, er det vigtigt at pointere, at strategien skal ses som et skridt henimod et jobcenter, der er den attraktive samarbejdspartner for virksomhederne. Dette kræver dog en ændring i nogle af arbejdsgangene på jobcenteret.
-Samarbejdet med virksomhederne er en forudsætning for, at vi som jobcenter kan tilbyde den bedste service. Derfor skal vi lytte til virksomhederne, forstå dem bedre og se de potentialer der opstår i mødet med dem, så vi altid sætter et positivt fodaftryk hos virksomhederne. Det vil vi sikre med den nye virksomhedsstrategi, slutter Kim Bank Olesen.